ћирилица | english info servis | rečnik | sadržaj | kontakti | pomoć 
O Narodnoj banci Srbije

O Narodnoj banci Srbije

Položaj, organizacija, ovlašćenja i funkcije Narodne banke Srbije, kao i odnos Narodne banke Srbije prema organima Republike Srbije i međunarodnim organizacijama i institucijama, uređeni su Ustavom Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, br. 98/2006) i Zakonom o Narodnoj banci Srbije („Službeni glasnik RS”, br. 72/2003, 55/2004, 85/2005 – dr.zakon, 44/2010, 76/2012, 106/2012 i 14/2015).

Narodna banka Srbije je samostalna i nezavisna u obavljanju funkcija utvrđenih Zakonom o Narodnoj banci Srbije i drugim zakonima, a za svoj rad je odgovorna Narodnoj skupštini Republike Srbije.

Osnovni cilj Narodne banke Srbije je postizanje i očuvanje cenovne stabilnosti. Pored toga, ne dovodeći u pitanje ostvarivanje svog osnovnog cilja, Narodna banka Srbije doprinosi očuvanju i jačanju stabilnosti finansijskog sistema.

Funkcije Narodne banke Srbije

Narodna banka Srbije ima sledeće funkcije:

  • utvrđuje i sprovodi monetarnu i deviznu politiku;
  • upravlja deviznim rezervama;
  • utvrđuje i sprovodi, u okviru svoje nadležnosti, aktivnosti i mere radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema; 
  • izdaje novčanice i kovani novac i upravlja tokovima gotovine;
  • uređuje, kontroliše i unapređuje nesmetano funkcionisanje platnog prometa u zemlji i sa inostranstvom, u skladu sa zakonom;
  • izdaje i oduzima dozvole za rad i vrši kontrolu boniteta i zakonitosti poslovanja banaka i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke;
  • izdaje i oduzima dozvole za obavljanje delatnosti osiguranja, odnosno ovlašćenja za obavljanje pojedinih poslova iz te delatnosti, vrši nadzor nad obavljanjem te delatnosti i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje;
  • izdaje i oduzima dozvole za rad i dozvole za upravljanje društvima za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, vrši nadzor nad ovom delatnošću i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuju dobrovoljni penzijski fondovi;
  • izdaje i oduzima dozvole za obavljanje poslova finansijskog lizinga, vrši nadzor nad obavljanjem ovih poslova i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuje lizing; 
  • izdaje i oduzima platnim institucijama dozvole za pružanje platnih usluga, a institucijama elektronskog novca dozvole za izdavanje elektronskog novca, vrši nadzor nad pružanjem platnih usluga i izdavanjem elektronskog novca, a obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuju platne usluge;
  • obavlja poslove zaštite prava i interesa korisnika usluga koje pružaju banke, davaoci finansijskog lizinga, društva za osiguranje, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, pružaoci platnih usluga i izdavaoci elektronskog novca, u skladu sa zakonom; 
  • utvrđuje ispunjenost uslova za pokretanje postupaka restrukturiranja banaka, odnosno članova bankarske grupe i sprovodi ove postupke, odlučuje o instrumentima i merama koje će se preduzeti u restrukturiranju i obavlja druge poslove u vezi s restrukturiranjem banaka, u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke;
  • izdaje i oduzima operatorima platnog sistema dozvole za rad ovog sistema, vrši nadzor nad njihovim poslovanjem i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuju platne usluge;
  • obavlja zakonom, odnosno ugovorom utvrđene poslove za Republiku Srbiju ne ugrožavajući pri tome svoju samostalnost i nezavisnost;
  • obavlja i druge poslove iz svoje nadležnosti, u skladu sa zakonom.

Organi Narodne banke Srbije

Organi Narodne banke Srbije su Izvršni odbor, guverner i Savet guvernera.

Izvršni odbor čine guverner, direktor Uprave za nadzor nad finansijskim institucijama i viceguverneri Narodne banke Srbije.

Izvršni odbor, pored ostalog, utvrđuje monetarnu i deviznu politiku, kao i aktivnosti radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema, a posebno utvrđuje:

  • program monetarne politike Narodne banke Srbije;
  • način utvrđivanja kamatnih stopa Narodne banke Srbije i način obračuna, naplate i plaćanja kamate na plasmane i druga potraživanja Narodne banke Srbije, kao i na sredstva na koja Narodna banka Srbije plaća kamatu;
  • uslove i način izdavanja hartija od vrednosti Narodne banke Srbije;
  • uslove pod kojima i način na koji Narodna banka Srbije sprovodi operacije na otvorenom tržištu i obavlja diskontne poslove;
  • politiku odobravanja kratkoročnih kredita;
  • politiku kursa dinara;
  • osnovice za obračunavanje obavezne rezerve i stope obavezne rezerve, kao i način, uslove i rokove izdvajanja i korišćenja sredstava obavezne rezerve banaka;
  • politiku upravljanja deviznim rezervama, kao i smernice za upravljanje tim rezervama;
  • druge instrumente i mere monetarne i devizne politike;
  • mere za održavanje likvidnosti banaka;
  • mere i aktivnosti, u okviru nadležnosti Narodne banke Srbije, radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema.

Izvršni odbor utvrđuje referentnu kamatnu stopu i druge kamatne stope koje Narodna banka Srbije primenjuje u sprovođenju monetarne politike.

Pored navedenog, Izvršni odbor na predlog Uprave za nadzor nad finansijskim institucijama (Uprava za nadzor) donosi propise Narodne banke Srbije u oblasti kontrolne i nadzorne funkcije, u skladu sa zakonima kojima se uređuje obavljanje tih funkcija.

Izvršni odbor na predlog Uprave za nadzor rešenjem odlučuje:

  • o davanju i oduzimanju dozvola za rad bankama;
  • o davanju i oduzimanju društvima za osiguranje dozvola za obavljanje delatnosti osiguranja;
  • o davanju i oduzimanju dozvola za obavljanje poslova finansijskog lizinga;
  • o davanju i oduzimanju društvima za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima dozvola za rad i dozvola za upravljanje tim fondovima;
  • o ispunjenosti uslova za pokretanje stečajnog postupka, odnosno postupka likvidacije nad gore navedenim finansijskim institucijama;
  • o davanju i oduzimanju platnim institucijama dozvola  za pružanje platnih usluga,
  • o davanju i oduzimanju institucijama elektronskog novca dozvola za izdavanje ovog novca.

Izvršni odbor donosi i propise i druge opšte i pojedinačne akte u oblasti restrukturiranja banaka u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke.

Izvršni odbor donosi odluke na sednicama, većinom glasova svih članova. U slučaju izjednačenog broja glasova, odlučuje glas guvernera.

Narodnom bankom Srbije rukovodi guverner, koji zastupa i predstavlja Narodnu banku Srbije.

Guverner rukovodi poslovanjem Narodne banke Srbije i organizuje njen rad; sprovodi odluke Izvršnog odbora i Saveta; donosi propise, opšte i pojedinačne akte iz nadležnosti Narodne banke Srbije koji zakonom nisu stavljeni u nadležnost Izvršnog odbora i Saveta; predlaže propise, opšte i pojedinačne akte koje donose Izvršni odbor i Savet, ako Zakonom nije drukčije uređeno; uređuje unutrašnju organizaciju Narodne banke Srbije i sistematizaciju radnih mesta u Narodnoj banci Srbije, kao i radne odnose zaposlenih u Narodnoj banci Srbije; imenuje i razrešava zaposlene koji rukovode organizacionim jedinicama u Narodnoj banci Srbije i obavlja druge poslove utvrđene Zakonom o Narodnoj banci Srbije i drugim zakonima na način koji nije u suprotnosti s osnovnim ciljevima.

Savet guvernera čine pet članova, uključujući i predsednika, koje bira Narodna skupština na predlog odbora Narodne skupštine nadležnog za poslove finansija. Članovi Saveta biraju se na pet godina, s pravom ponovnog izbora.

Savet guvernera:

  • donosi Statut Narodne banke Srbije,  na predlog Izvršnog odbora;
  • utvrđuje režim kursa dinara, na predlog Izvršnog odbora, uz saglasnost Vlade;
  • donosi strategiju uprvaljanja deviznim rezervama na predlog Izvršnog odbora;
  • odlučuje o članstvu u međunarodnoj finansijskoj organizaciji i instituciji; 
  • donosi finansijski plan Narodne banke Srbije; 
  • usvaja godišnje finansijske izveštaje Narodne banke Srbije; 
  • bira rukovodioca u Narodnoj banci Srbije za poslove interne revizije; 
  • bira spoljnog revizora;
  • razmatra izveštaj spoljnog revizora i prati primenu njegovih preporuka u Narodnoj banci Srbije; 
  • vrši nadzor nad sistemom finansijskog izveštavanja,  upravljanja rizicima i unutrašnjih kontrola u Narodnoj banci Srbije; 
  • ocenjuje da li su računovodstvene politike i procedure koje su usvojene u Narodnoj banci Srbije odgovarajuće; 
  • usvaja godišnji plan o obavljanju interne revizije u Narodnoj banci Srbije i periodično razmatra izveštaje o obavljenoj internoj reviziji; 
  • vrši nadzor nad obavljanjem interne revizije i obavljanjem usklađenosti poslovanja u Narodnoj banci Srbije; 
  • donosi strategiju razvoja Narodne banke Srbije, koju predlaže Izvršni odbor, i prati njeno sprovođenje.

Po potrebi, a najmanje dva puta godišnje, Savet Narodnoj skupštini podnosi izveštaj o svom radu.

Savet donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova.

Organizaciona struktura

Poslovi Narodne banke Srbije utvrđeni zakonom i drugim propisom obavljaju se u osnovnim organizacionim jedinicama, Upravi za nadzor, Zavodu za izradu novčanica i kovanog novca – Topčider i filijalama Narodne banke Srbije.

 

Pogledajte...
Zakon o NBS
Statut NBS
Informator o radu NBS
Pravilnik o poslovnom ponašanju zaposlenih u Narodnoj banci Srbije