25/08/2022

Осигуравајућим друштвима наложено да врате премију осигурања од аутоодговорности на претходни ниво

Народна банка Србије је упутила свим друштвима за осигурање која су неосновано повећала премију осигурања од аутоодговорности допис којим их позива да ту премију у најкраћем року врате на претходни ниво.

Народна банка Србије ће, у оквиру својих надзорних овлашћења, покренути поступке надзора против оних друштава за осигурање која наставе с наплатом неоправдано повећаних премија и предузети све потребне мере ради заштите права и интереса уговарача осигурања, уз примену мера надзора и других санкција према друштву за осигурање, односно одговорним лицима.

Истовремено, Народна банка Србије очекује и да друштва за осигурање без одлагања обавесте уговараче осигурања о року и начину на који ће извршити повраћај новца оним уговарачима осигурања којима су наплаћене неосновано веће премије у претходних 25 дана, односно од 1. августа, када је премија обавезног осигурања од аутоодговорности знатно повећана – у просеку за око 22%.

Као регулатор на тржишту осигурања, Народна банка Србије је на данашњој ванредној седници Извршног одбора усвојила и пропис којим онемогућава да се овакве околности понове, тако што је посебно уредила поступак доношења одлука у друштвима за осигурање које се односе на услове и тарифе премија обавезних осигурања. То значи да ће убудуће друштва за осигурање 60 дана пре планираног повећања обавештавати Народну банку Србије о намери промене тарифе премија, уз достављање докумената којима су утврдила оправданост промене тих тарифа премија, посебно узимајући у обзир сразмеру узајамних давања у закљученим уговорима, утицај на заштиту права и интереса корисника обавезног осигурања, солвентност или финансијски положај друштва и друге релевантне податке, што ће омогућити спречавање оваквих ситуација у будућности.

Исто тако, Народна банка Србије је прописом предвидела виши степен одговорности чланова управе и овлашћених актуара у друштвима за осигурање који учествују у доношењу наведених одлука.

Настављајући своју деценију дугу праксу да делује у служби грађана и привреде, Народна банка Србије предузела је наведене активности, с обзиром на то да је, у складу с подацима којима располаже, утврдила да је повећање тарифе премија на тржишту неоправдано, имајући у виду високу профитабилност ове тарифе осигурања, веома повољан показатељ односа штета и премије, као и укупни позитивни однос пословно-функционалних прихода и расхода.

Народна банка Србије истиче и да је ово неоправдано повећање премија спроведено без адекватне анализе ефеката, у периоду светске кризе, у тренутку када се очекују даљи изазови из међународног окружења и трошковни притисци на светском нивоу.

Као што је познато, Народној банци Србије, као централној банци, основни циљ je постизање и одржавање стабилности цена, као и допринос очувању и јачању стабилности финансијског система. Као супервизор у делатности осигурања, Народна банка Србије своју функцију врши с циљем заштите права и интереса осигураника и других корисника осигурања, притом водећи рачуна о солвентности и ликвидности друштава за осигурање.

У случају осигурања од аутоодговорности, које је законом прописано као обавезно и које по свом учешћу у укупној премији представља најзначајније и најмасовније осигурање, заштита интереса уговарача осигурања и трећих оштећених лица представља јавни интерес који проистиче из улоге овог осигурања, због чега је оно и обавезно за све власнике моторних возила регистрованих за учешће у саобраћају.

Народна банка Србије истиче да су у тешким временима сви дужни да покажу одговорност и воде рачуна и о општем интересу, поред сопственог, јер се непромишљени и исхитрени потези појединаца могу вратити целокупном систему с несагледивим последицама.

Кабинет гувернера