The NBS Head Office Building was built from 1888 – 1890, on the basis of blueprints designed by Konstantin Jovanovic (Vienna 1849 – Zurich 1923), son to distinguished artist Anastas Jovanovic...
09/07/2025
Народна банка Србије упозорава грађане на учесталу појаву СМС порука које добијају корисници услуга мобилне телефоније, а у којима се обавештавају да су наводно остварили одређени број поена које могу да искористе и преузму награду. У тој поруци се доставља линк до лажног интернет сајта (spoofing), који је креиран тако да опонаша оригинални изглед сајта пружаоца услуге мобилне телефоније. На том лажном сајту нуди се бесплатно преузимање различитих артикала (мобилни телефони, бежичне слушалице, апарати за домаћинство, козметички производи, баштенска опрема итд.), с тим што је потребно унети податке с платних картица (број платне картице, датум истека картице, као и CCV/CVV код, који се налази на полеђини картице). Након што преко тог лажног сајта добију ове податке, криминалци могу да користе те платне картице, а корисници постају свесни преваре тек када им стигне порука о задужењу рачуна.
Посебна опасност у овој преварној шеми лежи у чињеници да корисник СМС поруку добија у оквиру СМС сандучетa, где се налазе и оригиналне поруке које је корисник претходно заиста примио од свог пружаоца телекомуникационе услуге.
Народна банка Србије саветује свим корисницима који су попунили податке на лажном сајту и оставили податке о својој платној картици да се одмах и без одлагања јаве својој банци и блокирају даље коришћење картице. Након што сте обавестили банку о злоупотреби, даљи ризик извршења трансакција прелази на банку која вам је издала платну картицу.
Народна банка Србије апелује на грађане да поступају пажљиво и да се олако не поведу за „бесплатним наградама” где им се траже подаци о њиховим картицама. Ако неко заиста жели да вам испоручи бесплатан пакет, нису му потребни подаци с ваше платне картице – довољна је адреса. Такође, разумно је претпоставити да би корисници услуга пре него што су прикупили довољан број бодова за пријем неке награде били упознати с тим да постоји одређена наградна игра, те на који начин се ти бодови остварују.
Народна банка Србије ће у наредном периоду обезбедити доследну примену прописа којима је уређена заштита корисника платних услуга, предузимати активности и мере из своје надлежности ради превенције оваквих превара, у делу који се односи на поступање банака. Истовремено, апелујемо на кориснике да са своје стране покажу одговорност, одговарајући степен пажње и одређени степен сумње приликом плаћања на интернету, односно остављања података с платних картица, посебно када те податке уносе на сајту до којег су дошли преко линка (или QR кода), без обзира од кога им је тај линк (код) достављен.
Кабинет гувернера