24/11/2022

Употреба платних услуга у земљи задржава узлазни тренд

Саопштење о подацима у вези с пружањем платних услуга у трећем тромесечју 2022. године

Мобилно и електронско банкарство

Употреба најсавременијих облика плаћања у нашој земљи наставља да расте и у трећем тромесечју 2022. године. О томе говори податак да су на крају трећег тромесечја уговорену услугу електронског банкарства имала 3.705.972 корисника (физичка и правна лица и предузетници), што представља повећање од 9,13% у односу на исти период претходне године. Број корисника услуге мобилног банкарства расте још брже и износи 3.332.306, што представља повећање од 23,76%. Поред броја корисника, порастао је и укупан број трансакција које путем дигиталног банкарства обављају физичка и правна лица. Док је број извршених трансакција употребом електронског банкарства смањен за 2,58%, број извршених трансакција путем мобилног банкарства се повећао за 27,31% у односу на треће тромесечје 2021. године.

Платне картице и прихватна мрежа

На крају септембра, укупан број издатих платних картица био је 10.540.487, што је за 3,32% више него у исто време 2021. године. Током трећег тромесечја ове године, грађани су у трговинама у нашој земљи извршили 109.440.248 плаћања платним картицама, што представља раст од 18,92% у односу на број плаћања у истом тромесечју 2021. године. С друге стране, забележено је чак 10.425.396 плаћања картицама иностраних пружалаца платних услуга у нашим трговинама, што је за 32,19% више него током трећег тромесечја 2021. и преко три милиона плаћања више него у претходном тромесечју.

На крају трећег тромесечја број банкомата износио је 3.037, што представља умањење од 3,56% у односу на исто тромесечје 2021. С друге стране, приметно је проширење прихватне мреже за платне картице, тј. ПОС терминала, којих је 120.232, што је за 7,89% или за 8.788 уређаја више него у трећем тромесечју 2021.

Када је реч о интернет продавницама у Републици Србији (виртуелним продајним местима), крајем септембра било их је 2.985, односно за 15 више него у исто време 2021. године.

Куповина преко интернета

О расту популарности куповине робе и услуга преко интернета сведоче и најновији подаци Народне банке Србије. Број динарских трансакција којима су грађани обављали куповину преко интернета износио је 7,8 милиона и за 55,52% виши је него у трећем тромесечју 2021. године. Вредност поменутих трансакција била је 21 милијарда динара, за 63,70% виша од вредности извршених плаћања у трећем тромесечју 2021. Услед устаљене доступности иностране робе и услуга путем интернета на домаћем тржишту, у минулом тромесечју трансакције извршене у еврима порасле су за 56,94% (1,7 милиона наспрам 1,1 милиона трансакција) у односу на пре годину дана, док је њихова вредност већа за 82,67% (102,8 милиона наспрам 56,3 милиона). У трећем тромесечју ове године, нешто слабију динамику раста бележе и плаћања у америчким доларима, чији раст у односу на исти период прошле године износи 30,91% (1,1 милион наспрам 831 хиљаду) за број трансакција и 32,61% (32,4 милиона наспрам 24,4 милиона) када је реч о њиховој вредности.

Инстант плаћања – IPS НБС систем

Расту употребе безготовинских плаћања у земљи наставља да доприноси раст коришћења инстант плаћања. У IPS НБС систему број трансакција у трећем тромесечју 2022. године порастао је за 20,82%, тј. 2,2 милиона инстант плаћања више него у трећем тромесечју 2021. године. Просечан дневни број извршених плаћања у трећем тромесечју 2022. године износи 142.956 и већи је за приближно 25 хиљада него у истом тромесечју 2021. године.

Додатне услуге које су омогућене у IPS НБС платном систему, поред основне могућности слања инстант (кредитног) трансфера било ком примаоцу с текућим рачуном у банци, односе се на плаћања:

Рачуна за месечне обавезе пружаоца комуналних и других услуга скенирањем јединственог NBS IPS QR кôда одштампаног на рачуну/фактури;
На физичким и интернет продајним местима путем метода „IPS Skeniraj” и „IPS Pokaži”;
Три банке су унапредиле своје апликације мобилног банкарства и методом плаћања „IPS Skeniraj” на интернет продајном месту омогућиле су корисницима да путем технологије deep link извршавају плаћање у неколико кликова1;
Коришћењем услуге „Prenesi” – одређеном ознаком примаоца средстава, тј. бројем мобилног телефона2;
Доступни су и сервиси Генератор и Валидатор, којима је омогућено генерисање (техничка припрема) NBS IPS QR кôда, као и валидација (техничка провера) већ припремљеног NBS IPS QR кôда.

Подсећамо и на то да је Народна банка Србије, у намери да се грађанима и привреди омогући правовремено информисање о инстант плаћању и његовим предностима као најсавременијем и најбржем облику плаћања, у јулу прошле године покренула интернет презентацију – IPS (Инстант плаћања Србије), на страници https://ips.nbs.rs.

Закључивање уговора о финансијским услугама на даљину

Настављен је тренд раста броја закључених уговора на даљину између банака и корисника финансијских услуга у Републици Србији. Наиме, током трећег тромесечја 2022. године на овај начин закључена су 39.494 уговора, што представља раст од 23,93% у односу на исто тромесечје претходне године. Од тог броја, 35.115 уговора закључено је електронским путем (за 31,30% више него истог тромесечја претходне године) и 4.379 уговора видео-идентификацијом корисника (за 14,51% мање него истог тромесечја претходне године). Посматрано од почетка године, потврђена је динамичност кумулативног раста коришћења ове услуге и у прва три тромесечјa 2022. године закључена су 113.943 уговора на даљину, што је готово исти број уговора на даљину закључених у читавој 2021. години (116.401).

Посматрано по врсти финансијског производа, грађани су у већој мери користили могућност уговарања на даљину у трећем тромесечју 2022. године у односу на исто тромесечје 2021. године приликом уговарања дозвољеног прекорачења рачуна за 2,03% (7.502 наспрам 7.353), готовинског кредита за 39% (23.818 наспрам 17.135), штедње по виђењу / орочене штедње за 54,74% (3.152 наспрам 2.037) и осталих услуга  за 5,34% (2.961 наспрам 2.811), док су у мањој мери отварали текуће рачуне за 18,57% (2.061 наспрам 2.531).

Графички преглед података у вези с пружањем платних услуга и издавањем електронског новца за треће тромесечје 2022. године можете пронаћи на интернет презентацији Народне банке Србије у делу за статистику платног система.


1) Закључно са септембром ове године, услуге путем технологије deep link омогућило је дванаест банака.
2) У тренутку објављивања овог саопштења шест банака пружа услугу „Prenesi”. Банке које пружају ову услугу могу се пронаћи на линку: https://ips.nbs.rs/pregled-usluga.

Сектор за платни систем