28/02/2023

Саопштење о подацима у вези с пружањем платних услуга и издавањем електронског новца за 2021–2022. годину

Наставља се модернизација безготовинских плаћања

 

На основу прикупљених података о пруженим платним услугама и издавању електронског новца за 2022. годину, евидентно је да је за нама још једна успешна година са становишта развоја безготовинских плаћања и коришћења осталих савремених услуга.

Мобилно и електронско банкарство

Укупан број корисника електронског банкарства порастао је за 8,46% у односу на 2021. годину, док се у истом периоду број корисника мобилног банкарства повећао за 20,58%. Позитивна динамика огледа се и у порасту броја извршених трансакција употребом мобилног банкарства и код физичких лица, као и код правних лица и предузетника. Број трансакција путем мобилног банкарства порастао је за 26,04%, што значи да је током 2022. године реализовано за четвртину више трансакција него у 2021. години. Када је реч о плаћању путем електронског банкарства, оно је у 2022. години било у својеврсној стагнацији, уз пад броја извршених плаћања од 0,37% у односу на 2021, што указује на преоријентацију корисника ка већем коришћењу мобилних апликативних решења.

Платне картице и прихватна мрежа

Током претходне године у нашој земљи још више је порастао број извршених картичних плаћања у односу на годину пре ње – током 2022. године реализована су готово 72 милиона плаћања више него у 2021. години. Поменути раст односи се на платне картице које су издале банке у Републици Србији, док је број трансакција картицама које није издао пружалац платних услуга из Републике Србије у 2022. години био за преко девет милиона већи него током 2021. Број издатих платних картица наставио је са стабилним растом (пораст од 5,80% у 2022), што значи да је на крају минуле године број издатих картица за 589.380 платних картица већи него крајем 2021. године.

У години за нама наставио се и развој картичне инфраструктуре. О расту прихватне мреже за безготовинска плаћања сведочи податак да су на крају 2022. године на тржишту постојала 120.224 ПОС терминала, што је преко 5.000 уређаја више него на крају 2021. године. У истом периоду, настављена је пракса осавремењивања мреже банкомата, чији је број на крају 2022. године био 3.071. Развој картичне инфраструктуре очекиван је и у наредном периоду, с обзиром на новине које ће допринети порасту коришћења овог инструмента безготовинског плаћања, и то:

  • Потписивање споразума с компанијом Discover од 18. јануара 2022. године, на основу којег ће корисницима картица Discover, Diners Club International PULSE и Network Alliance бити омогућено да своје картице користе на прихватној мрежи DinaCard, која укључује продајна места (ПОС терминале), платформе за е-трговину и банкомате широм Србије;
  • Увођење услуге „Подигни динаре” од 30. маја 2022. године, чиме је корисницима Дина картица омогућено подизање готовине уз претходно извршену куповину у малопродајним објектима компаније „Меркатор-С” – односно „Меркатор”, „Рода” и „Идеа”. Тим повећавањем доступности готовине за грађане, нарочито у областима с мање развијеном мрежом банкомата, уједно се повећава конкурентност трговаца, омогућавањем привлачења већег броја купаца у малопродајне објекте;
  • Омогућавање плаћања платним картицама Union Pay на бензинским станицама „НИС Петрол” и „Гаспром” од 27. октобра 2022, чиме су домаћи производи и услуге постали још доступнији свим корисницима из иностранства који бораве у нашој земљи или кроз њу пролазе, а желе да плате картицом Union Pay.

Куповина преко интернета

У 2022. години настављен је раст броја трансакција картицама и електронским новцем у сврху интернет куповине робе и услуга – укупан број током године извршених плаћања био је 43.192.309, што је за 34,23% више него у 2021. години. Уочени пад међугодишње стопе раста укупног броја извршених плаћања (са 51,73% у 2021/2020. на 34,23% у 2022/2021) одраз је опоравка динамике безготовинског плаћања, али и уобичајене стабилизације, односно навикавања потрошача на могућност извршавања плаћања путем интернета. Слично кретање уочава се и у валутној структури ове врсте плаћања, а огледа се у расту броја трансакција картицама и електронским новцем у динарима, који је у односу на 2021. годину већи за 33,23%. Када је реч о виртуелним продајним местима, односно интернет продавницама на којима се овакве трансакције обављају, њихов број је на крају 2022. био за 14,56% већи него на крају 2021. године. Другим речима, у међувремену је број виртуелних продајних места на домаћем тржишту порастао за 404.

Инстант плаћања – IPS НБС систем

Упоредо са описаним позитивним кретањима у 2022. години, настављен је и развој система за инстант плаћања IPS НБС. Број реализованих трансфера у оквиру поменутог система има растућу динамику, континуирано од 2018. године. Током 2022. године извршена су 53.496.092 плаћања, што је за чак 26,58% више него током 2021. године. Највећи број реализованих плаћања у једном дану постигнут је 15. новембра 2022. године, када су укупно извршена 279.682 плаћања.

Плаћање путем deep link технологије

Осим континуираног раста дневног броја извршених трансакција, настављено је иновирање IPS НБС система новим услугама, које ће даље допринети оптимизацији и унапређењу безготовинског плаћања. Као потврда изнетог, у области инстант плаћања на интернет продајним местима, поред постојеће могућности скенирања IPS QR кôда трговца, од 2. фебруара 2022. године омогућено је плаћање на интернету путем технологије deep link, у неколико кликова. У питању је метод помоћу кога је могуће платити без остављања података о платном инструменту на интернет сајту трговца (као што је то случај с платним картицама). Када му приступе, корисници могу изабрати добро познату опцију IPS skeniraj и онда банку чијом апликацијом желе да изврше плаћање. Након тог избора и клика на дугме „Плати”, од трговца се преузимају подаци неопходни за плаћање и кориснику се отвара апликација мобилног банкарства са информацијом о износу за плаћање. Коначно, корисник спроводи аутентификацију онако како то иначе чини – уносом ПИН-a, отиском прста или препознавањем лица и трансакција инстант плаћања се извршава у неколико секунди.

Списак банака које су, закључно с крајем 2022. године, својим корисницима обезбедиле услугу инстант плаћања путем технологије deep link односно IPS skeniraj, као и остале услуге у оквиру система за инстант плаћања – доступан је на линку

Поменуто унапређење, поред раније уведених иновативних услуга током 2021. године, као што су генерисање и преузимање налога за плаћање с NBS IPS QR ознаком, сервис Prenesi или инстант плаћања на шалтерима јавног поштанског оператора у корист рачуна органа јавне управе, пружиће несумњив допринос развоју националног система за безготовинска плаћања.

Подсећамо да је све појединости и вести о раду платног система за инстант плаћања IPS НБС могуће пратити и путем интернет презентације IPS – Инстант плаћања Србије.

Закључивање уговора о финансијским услугама на даљину

Позитивни трендови карактеришу и закључивање уговора о финансијским услугама без физичког присуства потписника. Број уговора закључених на даљину током 2022. године износи 154.991, што је за 33,15% више него у години пре ње. Од тог броја, 21.587 уговора је закључено уз примену видео-идентификације корисника, што је за 18% више него претходне године, када је закључено 18.300 уговора. Преоријентација на коришћење дигиталних начина за уговарање банкарских услуга доживљава своју пуну афирмацију, с обзиром на то да је број овако закључених уговора у 2021. години био три пута већи него током 2020. године.

Посматрано по врсти финансијског производа, највеће међугодишње повећање забележено је за уговарање готовинских кредита (44,07% – 83.769 према 58.145), код отварања платног рачуна (39,99%), као и код штедње по виђењу / орочена штедња – 34,25%.

Графички преглед података у вези с пружањем платних услуга и издавањем електронског новца за 2021. и 2022. годину можете пронаћи на интернет презентацији Народне банке Србије, у делу за статистику платног система.

Сектор за платни систем