15/08/2023
Питања: Да ли ће Народна банка Србије банкама дозволити да од 1. септембра повећају накнаде и провизије? Тог датума истиче договор по коме оне то нису смеле да ураде у протеклој години дана. Подсећам да им је профит за прошлу годину био рекордан, делом и због накнада. Да ли су се банке вама уопште и обратиле с таквим захтевом, јер је за то потребна ваша дозвола?
Одговор: Ради заштите стандарда грађана, Народна банка Србије је у тренутку када смо били суочени с растом цена енергената и последично многих других добара и услуга донела пакет мера у вези с банкарским накнадама и у августу 2022. године предузела читав низ активности чији је непосредан резултат одлука свих банака које су повећавале накнаде за платне услуге грађанима од 1. јануара 2021. године да те накнаде у наредној години дана, почев од 1. септембра 2022, умање за 30% или их врате на ниво пре њиховог повећања.
Том приликом, Народна банка Србије је прописала и обавезу за банке да обавесте Народну банку Србије о измени тарифа најкасније 45 дана пре планираног усвајања тих измена и да јој уз та обавештења доставе сву прописану документацију. Рок од 45 дана рачуна се од достављања уредне документације. Ако је затражила допуну документације, Народна банка Србије може одредити одговарајући рок, који не може бити дужи од шест месеци, пре чијег истека банке не могу доставити допуњену документацију. С тим у вези, истичемо да у протеклом периоду ниједна банка није доставила обавештење о измени тарифа, односно увођењу нових тарифа по којима наплаћује накнаде за пружање платних услуга. С друге стране, неколико банака је доставило обавештење о увођењу нових производа/услуга, којима су допунили палету производа и услуга. Уз наведено обавештење, банке су биле дужне да доставе прописану документацију, укључујући и приказ механизма формирања цене новог производа, као и модел уговора о новом производу који ће банка закључивати с клијентом и репрезентативни пример овог производа, а који садрже све елементе на основу којих се могу утврдити услови под којима ће се одређени производ/услуга користити, а нарочито приказ врсте и висине свих накнада и других трошкова који падају на терет клијента.
Имајући у виду да 1. септембра истиче рок од годину дана за примену умањених накнада за платне услуге, истичемо да банке могу да наставе да примењују тарифе које су усвојиле у од 1. јануара 2021. до августа 2022. године, те да то не представља повећање тарифа, како се у медијима наводи, већ обрачун накнада у складу с важећим тарифником.
Такође, подсећамо да је Народна банка Србије као трајну меру, која је на располагању свим грађанима, донела Одлуку о платном рачуну са основним услугама, којом је прописана обавезна садржина у погледу врсте услуга у оквиру тог пакета и ограничена цена тог пакета рачуна на износ од 150 динара. Тај пакет укључује, примера ради, и услугу мобилног банкарства (уз попуст од 30% у односу на остале пакете), а могуће је да се у оквиру тог пакета додају одређене додатне услуге (нпр. кредитна картица), тако да укупна накнада буде и даље нижа од накнаде за следећи пакет. Грађани могу у сваком тренутку прећи на овај пакет услуга код исте или друге банке, чиме ће избећи повраћај на цене пре договореног попуста од 30%.
На крају, истичемо да Народна банка Србије очекује од банака у Републици Србији да спроводе одрживу и одговорну пословну политику, као и да оцене оправданост повећања цена одређених накнада и услуга. Народна банка Србије континуирано прати ситуацију у финансијском сектору и по потреби ће, у оквиру своје контролне функције, предузимати активности, пре свега ради заштите корисника финансијских услуга. Као и до сада, Народна банка Србије ће настојати да банке и други пружаоци услуга, поред одржања стабилности свога пословања и побољшања квалитета својих услуга, додатну пажњу посвете даљем обезбеђењу дугорочно одрживог пословног односа с клијентима, грађанима и привредом.
Кабинет гувернера