15.08.2023.

Politika – pitanja u vezi s bankarskim naknadama

Pitanja: Da li će Narodna banka Srbije bankama dozvoliti da od 1. septembra povećaju naknade i provizije? Tog datuma ističe dogovor po kome one to nisu smele da urade u protekloj godini dana. Podsećam da im je profit za prošlu godinu bio rekordan, delom i zbog naknada. Da li su se banke vama uopšte i obratile s takvim zahtevom, jer je za to potrebna vaša dozvola?

Odgovor: Radi zaštite standarda građana, Narodna banka Srbije je u trenutku kada smo bili suočeni s rastom cena energenata i posledično mnogih drugih dobara i usluga donela paket mera u vezi s bankarskim naknadama i u avgustu 2022. godine preduzela čitav niz aktivnosti čiji je neposredan rezultat odluka svih banaka koje su povećavale naknade za platne usluge građanima od 1. januara 2021. godine da te naknade u narednoj godini dana, počev od 1. septembra 2022, umanje za 30% ili ih vrate na nivo pre njihovog povećanja.

Tom prilikom, Narodna banka Srbije je propisala i obavezu za banke da obaveste Narodnu banku Srbije o izmeni tarifa najkasnije 45 dana pre planiranog usvajanja tih izmena i da joj uz ta obaveštenja dostave svu propisanu dokumentaciju. Rok od 45 dana računa se od dostavljanja uredne dokumentacije. Ako je zatražila dopunu dokumentacije, Narodna banka Srbije može odrediti odgovarajući rok, koji ne može biti duži od šest meseci, pre čijeg isteka banke ne mogu dostaviti dopunjenu dokumentaciju. S tim u vezi, ističemo da u proteklom periodu nijedna banka nije dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenju novih tarifa po kojima naplaćuje naknade za pružanje platnih usluga. S druge strane, nekoliko banaka je dostavilo obaveštenje o uvođenju novih proizvoda/usluga, kojima su dopunili paletu proizvoda i usluga. Uz navedeno obaveštenje, banke su bile dužne da dostave propisanu dokumentaciju, uključujući i prikaz mehanizma formiranja cene novog proizvoda, kao i model ugovora o novom proizvodu koji će banka zaključivati s klijentom i reprezentativni primer ovog proizvoda, a koji sadrže sve elemente na osnovu kojih se mogu utvrditi uslovi pod kojima će se određeni proizvod/usluga koristiti, a naročito prikaz vrste i visine svih naknada i drugih troškova koji padaju na teret klijenta.

Imajući u vidu da 1. septembra ističe rok od godinu dana za primenu umanjenih naknada za platne usluge, ističemo da banke mogu da nastave da primenjuju tarife koje su usvojile u od 1. januara 2021. do avgusta 2022. godine, te da to ne predstavlja povećanje tarifa, kako se u medijima navodi, već obračun naknada u skladu s važećim tarifnikom.

Takođe, podsećamo da je Narodna banka Srbije kao trajnu meru, koja je na raspolaganju svim građanima, donela Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama, kojom je propisana obavezna sadržina u pogledu vrste usluga u okviru tog paketa i ograničena cena tog paketa računa na iznos od 150 dinara. Taj paket uključuje, primera radi, i uslugu mobilnog bankarstva (uz popust od 30% u odnosu na ostale pakete), a moguće je da se u okviru tog paketa dodaju određene dodatne usluge (npr. kreditna kartica), tako da ukupna naknada bude i dalje niža od naknade za sledeći paket. Građani mogu u svakom trenutku preći na ovaj paket usluga kod iste ili druge banke, čime će izbeći povraćaj na cene pre dogovorenog popusta od 30%.

Na kraju, ističemo da Narodna banka Srbije očekuje od banaka u Republici Srbiji da sprovode održivu i odgovornu poslovnu politiku, kao i da ocene opravdanost povećanja cena određenih naknada i usluga. Narodna banka Srbije kontinuirano prati situaciju u finansijskom sektoru i po potrebi će, u okviru svoje kontrolne funkcije, preduzimati aktivnosti, pre svega radi zaštite korisnika finansijskih usluga. Kao i do sada, Narodna banka Srbije će nastojati da banke i drugi pružaoci usluga, pored održanja stabilnosti svoga poslovanja i poboljšanja kvaliteta svojih usluga, dodatnu pažnju posvete daljem obezbeđenju dugoročno održivog poslovnog odnosa s klijentima, građanima i privredom.

Kabinet guvernera