Platne institucije i institucije elektronskog novca

Donošenje Zakona o platnim uslugama (u primeni od 1. oktobra 2015) finalizacija je brojnih aktivnosti Narodne banke Srbije na polju uspostavljanja sveobuhvatnog regulatornog okvira u oblasti pružanja platnih usluga i izdavanja elektronskog novca i predstavlja veliki iskorak u pravcu modernizacije nacionalnog platnog sistema, odnosno donosi veću sigurnost za klijente i unapređenu zaštitu, uz istovremeno povećanje efikasnosti platnih transakcija i stvaranje pravnog osnova za razvoj inovativnih oblika plaćanja.

Narodna skupština Republike Srbije usvojila je 31. jula 2024. godine Zakon o izmenama i dopunama Zakona o platnim uslugama, čije se odredbe primenjuju od 6. maja 2025. godine. Izmene i dopune Zakona o platnim uslugama imaju za cilj da dodatno podstaknu inovacije na tržištu i obezbede veću konkurenciju i transparentnost u oblasti pružanja platnih usluga, kao i veću zaštitu korisnika i sigurnost pri plaćanju, pri čemu se, između ostalog, uvode dve nove vrste platnih usluga (usluge iniciranja plaćanja i usluge pružanja informacija o računu), kao i dva nova tipa pružalaca platnih usluga (pružaoci usluge pružanja informacije o računu i pružaoci usluge iniciranja plaćanja).

Ograničena mreža

Pružaoci usluga koji obavljaju bilo koju ili obe aktivnosti iz člana 3. stav 1. tačka 11) podtač. (1) i (2) Zakona o platnim uslugama, za koje je ukupna vrednost platnih transakcija izvršenih tokom prethodnih 12 kalendarskih meseci veća od milion evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan izvršenja transakcije – dužni su da najkasnije 15. dana tekućeg meseca obaveste Narodnu banku Srbije na koji način i iz kojih razloga se te aktivnosti imaju smatrati aktivnostima iz tih podtačaka na koje se ne primenjuju odredbe ovog zakona, kao i da u ovom obaveštenju bliže opišu način obavljanja tih aktivnosti. Na osnovu dostavljenog obaveštenja Narodna banka Srbije odlučuje o tome da li se aktivnosti iz tog obaveštenja smatraju aktivnostima iz člana 3. stav 1. tačka 11) podtač. (1) i (2) Zakona o platnim uslugama na koje se odredbe ovog zakona ne primenjuju. Pružaoci usluga, kao i opis aktivnosti koje su predmet tog obaveštenja, objavljuju se u registru platnih institucija, pri čemu su primeri upotrebe platnih instrumenata kod usluga ograničene mreže: poklon kartica konkretnog trgovinskog lanca koja se može koristiti samo za kupovinu robe i usluga u prostorijama tog trgovinskog lanca; platni instrument poput kartice ili aplikacije koja imaocu omogućava kupovinu robe i usluga samo unutar ograničene mreže prodavaca (npr. tržni centar), a u skladu sa zaključenim ugovorom direktno s tim izdavaocem, odnosno za kupovinu veoma ograničenog kruga robe i usluga (npr. kartice za plaćanje usluge prevoza).

Operatori elektronskih komunikacija

Pružaoci usluga koji obavljaju delatnost iz člana 3. stav 1. tačka 12) Zakona o platnim uslugama dužni su da o tome obaveste Narodnu banku Srbije i da najmanje jednom godišnje dostave mišljenje licenciranog ovlašćenog revizora iz društva za reviziju koje može obavljati reviziju banaka i kojim se potvrđuje da je aktivnost u skladu sa ograničenjima propisanim u toj tački. Pružaoci usluga, kao i opis aktivnosti koje su predmet tog obaveštenja, objavljuju se u registru platnih institucija. Ovde je reč o plaćanjima koja se izvršavaju preko operatora elektronskih komunikacija gde vrednost pojedinačne transakcije nije veća od 6.000 dinara, a primeri takvih usluga koje se korisnicima pružaju i naplaćuju uz usluge elektronskih komunikacija jesu sledeća plaćanja preko pružalaca usluga mobilne komunikacione mreže: kupovina digitalnog sadržaja poput aplikacija, muzike ili filmova, plaćanja putem SMS-a radi prikupljanja donacija u humanitarne svrhe ili kupovine karata (na primer za javni prevoz ili parking).

Obaveštenje u vezi s neovlašćenim pružanjem platnih usluga

Platne usluge u Republici Srbiji, bez dobijanja posebne dozvole koju izdaje Narodna banka Srbije, mogu pružati banke i javni poštanski operator – neposredno ili posredstvom svojih ovlašćenih zastupnika. Svi ostali subjekti – platne institucije i institucije elektronskog novca, u smislu Zakona o platnim uslugama, mogu građanima pružati platne usluge samo po dobijanju dozvole Narodne banke Srbije, pri čemu i ta lica mogu pružati isključivo one platne usluge za koje su dobili dozvolu, i to neposredno ili preko svojih ovlašćenih zastupnika.

Kao što je ukazivano i u prethodnim saopštenjima u vezi s primenom Zakona o platnim uslugama, obaveštavamo javnost da Narodna banka Srbije vodi registre platnih institucija i institucija elektronskog novca koji imaju odgovarajuću dozvolu Narodne banke Srbije, s naznakom platnih usluga za koje su dobili dozvolu, a koji sadrže i podatke i o ovlašćenim zastupnicima preko kojih ove institucije mogu pružati platne usluge, upravo da bi se građani upoznali s tim koja su privredna društva (osim banaka i javnog poštanskog operatora) ovlašćena da pružaju platne usluge u skladu sa zakonom.

Narodna banka Srbije kontinuirano proverava rad subjekata za koje postoji sumnja da se neovlašćeno bave pružanjem platnih usluga i preduzima sve mere iz svoje nadležnosti da takvo nezakonito ponašanje spreči, a građane poziva da je obaveste ako imaju saznanja o takvim slučajevima, i to na imejl-adresu: platni.sistem@nbs.rs ili na adresu Narodne banke Srbije – Kralja Petra 12, 11000 Beograd, pri čemu se prijave mogu podneti i anonimno.