Palata Narodne banke, izgrađena u stilu neorenesansnog akademizma, predstavlja jedno od najvećih i najlepših ostvarenja u Beogradu u 19. veku, zbog čega je svrstana u spomenike kulture pod zaštitom države...
Prelaznim odredbama člana 23. Zakona o Centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika („Službeni glasnik RS”, br. 19/2025 – u daljem tekstu: Zakon), do dana njegove pune primene, uvedeno je privremeno rešenje za postupanje povodom nesaglasnosti podataka o stvarnim vlasnicima[1] registrovanih subjekata[2] u Centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika (u daljem tekstu: Centralna evidencija) i podataka o stvarnim vlasnicima tih subjekata – stranaka kod obveznika.[3] Ovim privremenim rešenjem se do pune primene Zakona obezbeđuje odgovarajuće postupanje svih učesnika u sistemu, od registrovanih subjekata, preko obveznika do nadzornih i drugih nadležnih organa, kako bi se sprečile zloupotrebe i obezbedila maksimalna transparentnost i usaglašenost podataka o stvarnim vlasnicima. Pored navedenog, ovo rešenje omogućava da zainteresovane strane blagovremeno budu obaveštene o utvrđenim nesaglasnostima podataka o stvarnom vlasniku registrovanog subjekta.
Ovim rešenjem je propisano da je obveznik, pri utvrđivanju stvarnog vlasnika stranke primenom radnji i mera poznavanja i praćenja stranke propisanih zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranje terorizma, dužan da pribavi podatke o stvarnom vlasniku te stranke iz Centralne evidencije i uporedi ih s podacima koje je pribavio primenom pomenutih radnji i mera. Ako obveznik utvrdi da se podaci o stvarnom vlasniku stranke do kojih je došao iz dokumentacije koju mu je stranka dostavila, razlikuju od podataka koji su evidentirani u postojećoj Centralnoj evidenciji ili da ti podaci nisu evidentirani u toj evidenciji, dužan je da bez odlaganja obavesti organ nadležan za nadzor nad tim obveznikom u skladu sa zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma. Po prijemu obaveštenja od obveznika, nadzorni organ je dužan da na svojoj internet prezentaciji objavi spisak registrovanih subjekata kod kojih je utvrđena opisana nesaglasnost podataka.
Narodna banka Srbije kao nadzorni organ nad primenom zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma kod znatnog broja finansijskih institucija[4] u Republici Srbiji prima obaveštenja o nesaglasnosti podataka o stvarnom vlasništvu klijenata finansijskih institucija pod njenim nadzorom.
Listu registrovanih subjekata u vezi s kojima je Narodna banka Srbije obaveštena da su utvrđene nesaglasnosti podataka o stvarnim vlasnicima evidentiranih u Centralnoj evidenciji i podataka o stvarnim vlasnicima tih subjekata – stranaka do kojih je obveznik došao može se naći putem sledećeg linka:
Napomena: Narodna banka Srbije ne odgovara za tačnost objavljenih podataka u pogledu nesaglasnosti podataka o stvarnim vlasnicima registrovanih subjekata, imajući u vidu da ne proverava njihovu tačnost iz verodostojne dokumentacije i podataka, već te informacije i podatke dobija i ažurira od subjekata nadzora iz njene nadležnosti.
[1] Stvarni vlasnik u smislu odredbi člana 3. stav prvi tačka 7) Zakona o Centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika.
[2] Pravna lica i drugi subjekti registrovani u Republici Srbiji u skladu sa Zakonom.
[3] Obveznici primene zakona koji reguliše sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
[4] Banke, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, davaoci finansijskog lizinga, društva za osiguranje, društva za posredovanje u osiguranju, društva za zastupanje u osiguranju, institucije elektronskog novca, platne institucije, javni poštanski operator sa sedištem u Republici Srbiji, ovlašćeni menjači ili privredni subjekti koji menjačke poslove obavljaju na osnovu posebnog zakona kojim se uređuje njihova delatnost, pružaoci usluga povezanih s digitalnom imovinom.