Палата Народне банке, изграђена у стилу неоренесансног академизма, представља једно од највећих и најлепших остварења у Београду у 19. веку, због чега је сврстана у споменике културе под заштитом државе...
Прелазним одредбама члана 23. Закона о Централној евиденцији стварних власника („Службени гласник РС”, бр. 19/2025 – у даљем тексту: Закон), до дана његове пуне примене, уведено je привремено решење за поступање поводом несагласности података о стварним власницима[1] регистрованих субјеката[2] у Централној евиденцији стварних власника (у даљем тексту: Централна евиденција) и података о стварним власницима тих субјеката – странака код обвезника.[3] Овим привременим решењем се до пуне примене Закона обезбеђује одговарајуће поступање свих учесника у систему, од регистрованих субјеката, преко обвезника до надзорних и других надлежних органа, како би се спречиле злоупотребе и обезбедила максимална транспарентност и усаглашеност података о стварним власницима. Поред наведеног, ово решење омогућава да заинтересоване стране благовремено буду обавештене о утврђеним несагласностима података о стварном власнику регистрованог субјекта.
Овим решењем је прописано да је обвезник, при утврђивању стварног власника странке применом радњи и мера познавања и праћења странке прописаних законом којим се уређује спречавање прања новца и финансирање тероризма, дужан да прибави податке о стварном власнику те странке из Централне евиденције и упореди их с подацима које је прибавио применом поменутих радњи и мера. Ако обвезник утврди да се подаци о стварном власнику странке до којих је дошао из документације коју му је странка доставила, разликују од података који су евидентирани у постојећој Централној евиденцији или да ти подаци нису евидентирани у тој евиденцији, дужан је да без одлагања обавести орган надлежан за надзор над тим обвезником у складу са законом којим се уређује спречавање прања новца и финансирања тероризма. По пријему обавештења од обвезника, надзорни орган је дужан да на својој интернет презентацији објави списак регистрованих субјеката код којих је утврђена описана несагласност података.
Народна банка Србије као надзорни орган над применом закона којим се уређује спречавање прања новца и финансирања тероризма код знатног броја финансијских институција[4] у Републици Србији прима обавештења о несагласности података о стварном власништву клијената финансијских институција под њеним надзором.
Листу регистрованих субјеката у вези с којима је Народна банка Србије обавештена да су утврђене несагласности података о стварним власницима евидентираних у Централној евиденцији и података о стварним власницима тих субјеката – странака до којих је обвезник дошао може се наћи путем следећег линка:
Напомена: Народна банка Србије не одговара за тачност објављених података у погледу несагласности података о стварним власницима регистрованих субјеката, имајући у виду да не проверава њихову тачност из веродостојне документације и података, већ те информације и податке добија и ажурира од субјеката надзора из њене надлежности.
[1] Стварни власник у смислу одредби члана 3. став први тачка 7) Закона о Централној евиденцији стварних власника.
[2] Правна лица и други субјекти регистровани у Републици Србији у складу са Законом.
[3] Обвезници примене закона који регулише спречавање прања новца и финансирања тероризма.
[4] Банке, друштва за управљање добровољним пензијским фондовима, даваоци финансијског лизинга, друштва за осигурање, друштва за посредовање у осигурању, друштва за заступање у осигурању, институције електронског новца, платне институције, јавни поштански оператор са седиштем у Републици Србији, овлашћени мењачи или привредни субјекти који мењачке послове обављају на основу посебног закона којим се уређује њихова делатност, пружаоци услуга повезаних с дигиталном имовином.