Revizija finansijskih izveštaja

Obavljanje revizije finansijskih izveštaja za banke detaljnije je regulisano sledećim propisima:

U ovom tekstu date su osnovne informacije na osnovu navedene regulative.

Narodna banka Srbije utvrđuje i objavljuje Listu spoljnih revizora (u daljem tekstu: Lista) koji mogu vršiti reviziju finansijskih izveštaja banke. Kriterijumi koje spoljni revizor mora da ispuni da bi se našao na Listi su sledeći:

  • da ispunjava uslove koji su za društvo za reviziju propisani zakonom kojim se uređuje revizija;
  • da ima najmanje šest zaposlenih koji imaju profesionalno zvanje ovlašćenog revizora i licencu za obavljanje revizije, od kojih najmanje troje ima najmanje tri godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja banke;
  • da ima najmanje 20 zaposlenih u organizacionom delu u čijem su delokrugu poslovi revizije;
  • da društvo za reviziju, njegov zakonski zastupnik i zaposleni koji imaju profesionalno zvanje ovlašćenog revizora i licencu za obavljanje revizije imaju dobru poslovnu reputaciju.

Radi stavljanja na Listu, društvo za reviziju Narodnoj banci Srbije podnosi pismeni zahtev, uz koji prilaže dokumentaciju kojom dokazuje ispunjenost navedenih kriterijuma. Narodna banka Srbije odlučuje o zahtevu rešenjem u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva. Utvrđenu Listu Narodna banka Srbije objavljuje na svojoj internet prezentaciji. Spoljni revizor koji se nalazi na Listi dužan je da Narodnoj banci Srbije dostavlja dokumentaciju, kojom dokazuje ispunjenost predviđenih kriterijuma na dan 30. juna tekuće godine, jednom godišnje, najkasnije 15. jula te godine. Po donošenju rešenja kojim je utvrdila ispunjenost predviđenih kriterijuma ili rešenja o brisanju spoljnog revizora, Narodna banka Srbije ažuriraće postojeću odnosno utvrditi i objaviti novu Listu spoljnih revizora.

Spoljni revizor koji je na Listi ne može u istoj godini obavljati reviziju finansijskih izveštaja banke i pružati joj konsultantske usluge, niti može obavljati reviziju za poslovnu godinu u kojoj joj je pružao ove usluge. Banka ne može imenovati spoljnog revizora čiji je prihod od revizije te banke u prethodnoj godini veći od polovine njegovih ukupnih prihoda. Spoljni revizor može kod banke obavljati najviše pet uzastopnih revizija redovnih godišnjih finansijskih izveštaja.

Spoljni revizor ne može obavljati reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu godinu u kojoj je njegov zaposleni bio privremeno angažovan u toj banci, ili je u banci privremeno angažovan u vreme obavljanja revizije. Ako reviziju izvrši spoljni revizor koji nije na Listi, odnosno ako je revizija izvršena suprotno Zakonu o bankama i drugim propisima, Narodna banka Srbije neće prihvatiti izveštaj o reviziji.

Izveštaj o reviziji sadrži:

  • mišljenje spoljnog revizora,
  • finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije,
  • mišljenje o usklađenosti izveštaja o poslovanju s finansijskim izveštajima za istu poslovnu godinu i izveštaj o poslovanju koji je bio predmet ovog mišljenja,
  • pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja, i
  • analize za potrebe Narodne banke Srbije.

Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi usvojene pojedinačne finansijske izveštaje, sa izveštajem o reviziji, zajedno s pismom rukovodstvu, za prethodnu poslovnu godinu u roku od 120 dana nakon završetka te godine.

Banka je dužna da, najkasnije u roku od 15 dana od dana dostavljanja izveštaja o reviziji, objavi:

  • kompletan izveštaj spoljnog revizora na svojoj internet prezentaciji i da ga zadrži na toj prezentaciji do objavljivanja izveštaja za narednu poslovnu godinu, i
  • izveštaj spoljnog revizora u skraćenom obliku u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na teritoriji Republike Srbije.

Ako Narodna banka Srbije odbije da prihvati izveštaj spoljnog revizora, banka je dužna da na svojoj internet prezentaciji odbijeni izveštaj zameni novim izveštajem, koji je drugi spoljni revizor sačinio na osnovu ponovo obavljene revizije.