23.11.2019.

Večernje novosti – Pitanja u vezi s rokom dospeća računa na neradni dan

Pitanja:  Molim vas za odgovor na sledeća pitanja koja se odnose na realizaciju trajnih naloga u bankama prema drugim poveriocima – telekomunikacionim kompanijama, elektrodistribucijama, Infostanu i drugim pružaocima komunalnih usluga:
– Kada rok dospeća računa pada u neradni dan (konkretno – u nedelju, ali se pitanje odnosi i na praznične neradne dane), banka trajni nalog realizuje prvog narednog radnog dana, što je u ovom slučaju ponedeljak. Da li kompanija-poverilac (u ovom slučaju telekomunikaciona kompanija) kao datum uplate, odnosno dan namirenja obaveze od korisnika sme da knjiži ponedeljak i da pri tome obračunava zateznu kamatu za jedan dan kašnjenja? Da li to zavisi od kompanije ili postoji propis koji reguliše ovo pitanje? Napominjem da je u konkretnom slučaju telekomunikaciona kompanija korisniku odgovorila na reklamaciju, citiram: „Ako Vaša banka ne vrši prenos novca vikendom i uplatu prenese na naš tekući račun u ponedeljak, tako će biti i razduženo.”

Odgovor: U vezi s Vašim pitanjem o realizaciji trajnih naloga u bankama prema poveriocima platioca kada je datum za izvršenje trajnog naloga neradni dan (npr. vikend ili državni praznik) i eventualnom obračunavanju zatezne kamate od strane primaoca plaćanja, ukazujemo na to da je Zakonom o obligacionim odnosima (član 77. stav 3) propisano da ako poslednji dan roka pada u dan kada je zakonom određeno da se ne radi, kao poslednji dan roka računa se sledeći radni dan. To znači da kada rok za plaćanje računa ističe u nedelju ili na državni praznik, smatraće se da taj rok ističe narednog radnog dana.

Iz tog razloga, kada rok za izvršenje obaveze ističe na neradni dan, pa se relevantna obaveza izvrši prvog narednog radnog dana, smatramo da ne postoji osnov za zaračunavanje zatezne kamate, tj. ne može se smatrati da obaveza nije izvršena u roku, te postupanje suprotno ovom pravilu treba smatrati nezakonitim postupanjem trgovca.

Ističemo da poštovanje navedene odredbe od strane izdavalaca računa nije u nadležnosti Narodne banke Srbije, već Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
 
Sa aspekta propisa čija je primena u nadležnosti Narodne banke Srbije, ukazujemo na to da, kada je datum izvršenja trajnog naloga neradni dan ili državni praznik (tj. kada se ne radi o poslovnom danu banke), banka taj nalog prima i dužna je da ga izvrši narednog radnog dana (npr. u ponedeljak).
 
Na kraju, podsećamo da od 22. oktobra prošle godine korisnici platnih usluga imaju mogućnost da svoja plaćanja izvršavaju i putem sistema za instant plaćanja, čiji je operator Narodna banka Srbije. Na ovaj način korisnici platnih usluga mogu izvršiti svoja plaćanja bilo kog dana u toku godine, bez obzira na to da li je reč o radnom ili neradnom danu, i bez obzira na to u koje doba dana iniciraju svoje plaćanje. Tako data instrukcija za plaćanje biće izvršena u roku od svega nekoliko sekundi i novčana sredstva biće odobrena na računu primaoca plaćanja, takođe, u svega nekoliko sekundi. Mogućnost da korisnici plate novčanu obavezu u bilo kom trenutku i da sredstva budu na raspolaganju primaocu plaćanja u svega nekoliko sekundi predstavljaju najveće prednosti u odnosu na sve dosadašnje načine plaćanja.  U tom smislu, pozivamo korisnike platnih usluga da se obrate svojim bankama i raspitaju za uslove pod kojim će im ona omogućiti izvršenje trajnih naloga putem sistema za instant plaćanja.

Kabinet guvernera