29.05.2022.

Politika – pitanja u vezi s podizanjem penzija na šalteru i unosom PIN koda

Pitanja: Čitalac Politike, u pismu objavljenom u subotu, 21. maja, u rubrici „Među nama”, požalio se da su mu prilikom podizanja penzije u Banci Poštanska štedionica rekli na šalteru da neće više moći da podiže penziju ako im ne kaže ili ne ukuca PIN. Pitam da li imaju pravo to da traže i kakvi su propisi što se tiče korišćenja PIN-a?

Odgovor: U skladu sa informacijama koje smo dobili od Banke Poštanske štedionice AD Beograd, ističemo da korisnici na šalterima Banke mogu da podignu penziju kao isplatu gotovine na šalteru uz priložena identifikaciona dokumenta, i u tom slučaju se transakcija isplate ne obavlja putem POS terminala i nije potreban unos PIN koda.

Važno je napomenuti da se DinaCard platne kartice izdaju u skladu s najsavremenijom tehnologijom, čip tehnologijom, koja obezbeđuje maksimalnu sigurnost prilikom elektronskog plaćanja – ona onemogućava kopiranje ili neovlašćeno korišćenje informacija koje se nalaze na čipu, što za korisnike znači bezbednije plaćanje nacionalnom karticom. Podizanje gotovine ili plaćanje čip karticom obavlja se unosom PIN koda, što je razlog zbog čega korisnici moraju da unesu svoj PIN kod.

Želimo da istaknemo da DinaCard sistem podržava izdavanje i prihvatanje čip kartica od 2012, ali da banke nisu odmah krenule sa izdavanjem čip kartica, jer je zloupotreba kod plaćanja ili podizanja gotovine na izuzetno niskom nivou. Banke koje su u prethodnom periodu izdavale kartice s magnetnom pistom, kod kojih nije zahtevan unos PIN koda, već je korisnik nakon izvršene transakcije potpisivao slip, nakon isteka te kartice u obavezi su da izdaju novu (zamene) koja je s primenjenom čip tehnologijom i kod koje se koristi unos PIN koda pri plaćanju ili podizanju gotovine. Jedan broj korisnika je preferirao upotrebu kartica uz upotrebu slipa, dok su, s druge strane, neki korisnici izražavali sumnju u bezbednost DinaCard kartica bez čipa i zbog toga preferirali upotrebu inostranih kartičnih sistema, uprkos činjenici da se najveći broj zloupotreba zapravo desi međunarodnim brendovima i u inostranstvu. Zbog toga, navedena funkcionalnost jedan je od koraka ka unapređenju nacionalnog kartičnog sistema, kojim on postaje još konkurentniji međunarodnim kartičnim sistemima, pored osnovne prednosti, a to su višestruko niži troškovi koje generiše upotreba DinaCard kartice u odnosu na upotrebu stranih kartičnih sistema koji posluju u našoj zemlji.

Narodna banka Srbije prepoznaje potrebe tržišta i nastaviće s primenom novih tehnologija u DinaCard sistemu, koje će, pored brojnih prednosti koje DinaCard kartica već sada donosi (na primer: DinaCard kartica na rate kao zamena za ček ili podizanje gotovine na kasi uz plaćanje DinaCard karticom), omogućiti da DinaCard kartica i dalje ostane prvi izbor kod plaćanja i kod trgovaca i kod korisnika kartica.

Kabinet guvernera