26.04.2023.

Portal N1 – pitanja u vezi s kontrolom menjačnica

Pitanja: Na benzinskoj pumpi u blizini državne granice Srbije i Hrvatske, 17. aprila je bilo istaknuto da je otkupni kurs evra 114,84 dinara (tačnije, flomasterom je na običnom papiru bilo ispisano 1 evro = 114,84). Tim povodom molim vas da mi odgovorite na sledeća pitanja: Da li je i dalje na snazi ograničenje da otkupni kurs evra može da bude maksimalno 1,25% niži od srednjeg kursa, a provizija na njega maksimalno 1%, uz obavezu da se odvojeno iskazuje? Šta pokazuju kontrole Narodne banke Srbije – koliko menjači poštuju ova ograničenja? (Ako imate rezultate kontrole tokom cele prošle godine ili u nekom drugom dostupnom periodu.)

Naknadno pitanje: Molim da mi pojasnite podatak u poslednjem pasusu vašeg odgovora koji se odnosi na kontrolu menjačnica tokom 2022: „U postupku kontrole nisu utvrđene povrede propisa koji uređuju menjačko poslovanje koje se odnose na formiranje kursne liste za valutu evro – a u skladu a navedenim rasponom kurseva.” Naime, u martu 2022. Narodna banka Srbije je navela da je krenula u kontrolu po osnovu saznanja da određene menjačnice primenjuju nedozvoljen kurs evra:
https://n1info.rs/biznis/nbs-u-toku-kontrola-menjacnica-zbog-nedozvoljene-visine-kursa/. Naknadno je rečeno da je određen broj menjačnica zbog nepravilnosti privremeno zatvoren, i to „ne samo u vezi s rasponom kursa”: https://n1info.rs/biznis/nbs-zatvorila-90-menjacnica-na-mesec-dana-zbog-nepravilnosti-u-radu/. Samo bih htela da preciziram još jednom – nijedna menjačnica nije primenjivala nepravilno utvrđen kurs evra tokom 2022. (od kontrolisanih)?

Odgovor: * Napominjemo da je na menjačkom mestu na benzinskoj pumpi u blizini državne granice Srbije i Hrvatske, na dan 17. aprila 2023. godine, kurs za otkup evra od 114,84 dinara utvrđen u skladu s važećim propisima menjačkog poslovanja, te da navedeni menjač nije bio u prekršaju po ovom pitanju.

Važećom Odlukom o uslovima i načinu obavljanja menjačkih poslova propisano je da u kursnoj listi javnog poštanskog operatora i ovlašćenog menjača kupovni kurs po jedinici strane valute – evra ne može da bude niži od zvaničnog srednjeg kursa dinara prema evru koji važi na taj dan za više od 1,25%, odnosno prodajni kurs po jedinici strane valute – evra ne može da bude viši od zvaničnog srednjeg kursa dinara prema evru koji važi na taj dan za više od 1,25%. Istom odlukom propisano je da pri otkupu, odnosno prodaji efektive – novčanica koje su ispravne u smislu odredaba te odluke, odnosno koje su u opticaju – javni poštanski operator i ovlašćeni menjač mogu od fizičkih lica naplatiti proviziju u iznosu najviše 1%. Imajući navedeno u vidu, a s obzirom na to da je na dan 17. aprila 2023. godine srednji zvanični kurs iznosio 117,2892 dinara za jedan evro, kupovni kurs ovlašćenih menjača se, uz primenu navedenog ograničenja, mogao kretati do 115,8231 dinar za jedan evro, odnosno ukoliko je primenjena provizija od 1%, mogao se kretati do 114,6649 za jedan evro, što znači da je kupovni kurs od 114,84 dinara koji ste naveli u svom pitanju bio u propisanom rasponu.

Pored toga, ukazujemo na to da je Odlukom propisano i da je menjač dužan da sopstvenu kursnu listu istakne tako da ona bude vidljiva za stranke, kao i da na početku radnog vremena istakne obaveštenje o visini najvećeg procenta provizije tako da ono bude vidljivo za stranke, i to na istom mestu i na isti način kao što je istaknuta kursna lista, kao i da proviziju naplaćuje do visine procenta naznačenog u tom obaveštenju, s tim da ovo obaveštenje ne može menjati u toku radnog vremena. Pored toga, menjač je dužan na menjačkom mestu ili ispred menjačkog mesta istakne lako uočljivo obaveštenje koje služi za informisanje građana o najmanjem (minimalnom) iznosu koji taj menjač plaća pri otkupu i najvećem (maksimalnom) iznosu koji naplaćuje pri prodaji efektive za sve valute iz svoje kursne liste (po jedinici strane valute). To znači da menjač za određenu valutu, pored kursne liste i obaveštenja o proviziji, ističe i minimalni iznos koji za tu valutu predstavlja garantovani iznos koji menjač isplaćuje fizičkom licu pri otkupu te valute i sastoji se od kupovnog kursa za efektivu menjača za tu valutu umanjenog za najveći procenat provizije.

Narodna banka Srbije, u skladu sa svojom kontrolnom funkcijom u oblasti menjačkih poslova, kontinuirano vrši kontrolu zakonitosti i pravilnosti obavljanja menjačkih poslova radi zaštite građana i očuvanja finansijske stabilnosti Republike Srbije. Kontrole se sprovode redovno, na osnovu planova kontrola, kao i zbog sumnje na nezakonitosti odnosno nepravilnosti u obavljanju menjačkih poslova do kojih Narodna banka Srbije dolazi proverom baze podataka kojima raspolaže (izveštaji i dokumentacija koju su ovlašćeni menjači, shodno propisima, dužni da dostavljaju), kao i na osnovu prijava građana i nadležnih organa.

Tokom 2022. godine izvršena je 481 kontrola menjačkog poslovanja ovlašćenih menjača radi provere i utvrđivanja zakonitosti i pravilnosti obavljanja menjačkih poslova u skladu s propisima kojima se uređuje menjačko poslovanje, uključujući i propise kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranje terorizma u obavljanju menjačkih poslova. U postupku kontrole nisu utvrđene povrede propisa koji uređuju menjačko poslovanje koje se odnose na formiranje kursne liste za valutu evro – a u skladu s navedenim rasponom kurseva.

Narodna banka Srbije je tokom 2022. godine sprovodila kontrole menjačkog poslovanja i na osnovu planova kontrola i zbog sumnje na nezakonitosti odnosno nepravilnosti u obavljanju menjačkih poslova na osnovu prijava građana i nadležnih organa. U tom smislu, kontrolna funkcija Narodne banke Srbije intenzivirana je u martu prošle godine, kada su započela ratna dešavanja u Ukrajini i kada su se pojavili pritisci na deviznom tržištu.

Tokom vršenja kontrole ovlašćenih menjača u pojedinačnim slučajevima utvrđene su različite povrede propisa koji regulišu menjačko poslovanje, zbog čega je Narodna banka Srbije privremeno zatvorila određeni broj menjačnica.

Neke od utvrđenih nepravilnosti odnosno nezakonitosti u radu ovlašćenih menjača odnosile su se i na formiranje kursne liste menjača, u smislu da svoju kursnu listu nisu utvrđivali u skladu s kursnom listom za efektivu banke, odnosno banaka s kojima imaju zaključen ugovor (npr. menjač je na svojoj kursnoj listi kotirao valutu koja se nije nalazila na kursnoj listi banke, menjač nije utvrđivao kupovni, odnosno prodajni kurs za efektivu (različitih valuta) u rasponu između kupovnog i prodajnog kursa za efektivu banke). Međutim, navedene nepravilnosti se nisu odnosile na formiranje kursa za valutu evro, kako smo već naveli u jučerašnjem odgovoru.

Napominjemo da je nakon inicijalnih pritisaka na menjačkom tržištu u martu 2022. godine i intenzivnih kontrola Narodne banke Srbije, menjačko tržište stabilizovano, tako da do kraja prošle godine nisu zabeležene nepravilnosti u vezi sa utvrđivanjem kursa u skladu s propisanim rasponima.

Kabinet guvernera