26.04.2023.

Портал Н1 – питања у вези с контролом мењачница

Питања: На бензинској пумпи у близини државне границе Србије и Хрватске, 17. априла је било истакнуто да је откупни курс евра 114,84 динара (тачније, фломастером је на обичном папиру било исписано 1 евро = 114,84). Тим поводом молим вас да ми одговорите на следећа питања: Да ли је и даље на снази ограничење да откупни курс евра може да буде максимално 1,25% нижи од средњег курса, а провизија на њега максимално 1%, уз обавезу да се одвојено исказује? Шта показују контроле Народне банке Србије – колико мењачи поштују ова ограничења? (Ако имате резултате контроле током целе прошле године или у неком другом доступном периоду.)

Накнадно питање: Молим да ми појасните податак у последњем пасусу вашег одговора који се односи на контролу мењачница током 2022: „У поступку контроле нису утврђене повреде прописа који уређују мењачко пословање које се односе на формирање курсне листе за валуту евро – а у складу а наведеним распоном курсева.” Наиме, у марту 2022. Народна банка Србије је навела да је кренула у контролу по основу сазнања да одређене мењачнице примењују недозвољен курс евра:
https://n1info.rs/biznis/nbs-u-toku-kontrola-menjacnica-zbog-nedozvoljene-visine-kursa/. Накнадно је речено да је одређен број мењачница због неправилности привремено затворен, и то „не само у вези с распоном курса”: https://n1info.rs/biznis/nbs-zatvorila-90-menjacnica-na-mesec-dana-zbog-nepravilnosti-u-radu/. Само бих хтела да прецизирам још једном – ниједна мењачница није примењивала неправилно утврђен курс евра током 2022. (од контролисаних)?

Одговор: * Напомињемо да је на мењачком месту на бензинској пумпи у близини државне границе Србије и Хрватске, на дан 17. априла 2023. године, курс за откуп евра од 114,84 динара утврђен у складу с важећим прописима мењачког пословања, те да наведени мењач није био у прекршају по овом питању.

Важећом Одлуком о условима и начину обављања мењачких послова прописано је да у курсној листи јавног поштанског оператора и овлашћеног мењача куповни курс по јединици стране валуте – евра не може да буде нижи од званичног средњег курса динара према евру који важи на тај дан за више од 1,25%, односно продајни курс по јединици стране валуте – евра не може да буде виши од званичног средњег курса динара према евру који важи на тај дан за више од 1,25%. Истом одлуком прописано је да при откупу, односно продаји ефективе – новчаница које су исправне у смислу одредаба те одлуке, односно које су у оптицају – јавни поштански оператор и овлашћени мењач могу од физичких лица наплатити провизију у износу највише 1%. Имајући наведено у виду, а с обзиром на то да је на дан 17. априла 2023. године средњи званични курс износио 117,2892 динара за један евро, куповни курс овлашћених мењача се, уз примену наведеног ограничења, могао кретати до 115,8231 динар за један евро, односно уколико је примењена провизија од 1%, могао се кретати до 114,6649 за један евро, што значи да је куповни курс од 114,84 динара који сте навели у свом питању био у прописаном распону.

Поред тога, указујемо на то да је Одлуком прописано и да је мењач дужан да сопствену курсну листу истакне тако да она буде видљива за странке, као и да на почетку радног времена истакне обавештење о висини највећег процента провизије тако да оно буде видљиво за странке, и то на истом месту и на исти начин као што је истакнута курсна листа, као и да провизију наплаћује до висине процента назначеног у том обавештењу, с тим да ово обавештење не може мењати у току радног времена. Поред тога, мењач је дужан на мењачком месту или испред мењачког места истакне лако уочљиво обавештење које служи за информисање грађана о најмањем (минималном) износу који тај мењач плаћа при откупу и највећем (максималном) износу који наплаћује при продаји ефективе за све валуте из своје курсне листе (по јединици стране валуте). То значи да мењач за одређену валуту, поред курсне листе и обавештења о провизији, истиче и минимални износ који за ту валуту представља гарантовани износ који мењач исплаћује физичком лицу при откупу те валуте и састоји се од куповног курса за ефективу мењача за ту валуту умањеног за највећи проценат провизије.

Народна банка Србије, у складу са својом контролном функцијом у области мењачких послова, континуирано врши контролу законитости и правилности обављања мењачких послова ради заштите грађана и очувања финансијске стабилности Републике Србије. Контроле се спроводе редовно, на основу планова контрола, као и због сумње на незаконитости односно неправилности у обављању мењачких послова до којих Народна банка Србије долази провером базе података којима располаже (извештаји и документација коју су овлашћени мењачи, сходно прописима, дужни да достављају), као и на основу пријава грађана и надлежних органа.

Tоком 2022. године извршена је 481 контрола мењачког пословања овлашћених мењача ради провере и утврђивања законитости и правилности обављања мењачких послова у складу с прописима којима се уређује мењачко пословање, укључујући и прописе којима се уређује спречавање прања новца и финансирање тероризма у обављању мењачких послова. У поступку контроле нису утврђене повреде прописа који уређују мењачко пословање које се односе на формирање курсне листе за валуту евро – а у складу с наведеним распоном курсева.

Народна банка Србије је током 2022. године спроводила контроле мењачког пословања и на основу планова контрола и због сумње на незаконитости односно неправилности у обављању мењачких послова на основу пријава грађана и надлежних органа. У том смислу, контролна функција Народне банке Србије интензивирана је у марту прошле године, када су започела ратна дешавања у Украјини и када су се појавили притисци на девизном тржишту.

Током вршења контроле овлашћених мењача у појединачним случајевима утврђене су различите повреде прописа који регулишу мењачко пословање, због чега је Народна банка Србије привремено затворила одређени број мењачницa.

Неке од утврђених неправилности односно незаконитости у раду овлашћених мењача односиле су се и на формирање курсне листе мењача, у смислу да своју курсну листу нису утврђивали у складу с курсном листом за ефективу банке, односно банака с којима имају закључен уговор (нпр. мењач је на својој курсној листи котирао валуту која се није налазила на курсној листи банке, мењач није утврђивао куповни, односно продајни курс за ефективу (различитих валута) у распону између куповног и продајног курса за ефективу банке). Међутим, наведене неправилности се нису односиле на формирање курса за валуту евро, како смо већ навели у јучерашњем одговору.

Напомињемо да је након иницијалних притисака на мењачком тржишту у марту 2022. године и интензивних контрола Народне банке Србије, мењачко тржиште стабилизовано, тако да до краја прошле године нису забележене неправилности у вези са утврђивањем курса у складу с прописаним распонима.

Кабинет гувернера