21.07.2023.

Pitanja medija u vezi s bankarskim naknadama

Odgovor: Radi zaštite standarda građana, Narodna banka Srbije je u trenutku kada smo bili suočeni s rastom cena energenata i posledično mnogih drugih dobara i usluga donela paket mera u vezi s bankarskim naknadama i u avgustu 2022. godine preduzela čitav niz aktivnosti čiji je neposredan rezultat odluka svih banaka koje su povećavale naknade za platne usluge građanima od 1. januara 2021. godine da te naknade u narednoj godini dana, a počev od 1. septembra 2022. godine, umanje za 30% ili ih vrate na nivo pre njihovog povećanja.

Tom prilikom, Narodna banka Srbije je propisala i obavezu za banke da obaveste Narodnu banku Srbije o izmeni tarifa najkasnije 45 dana pre planiranog usvajanja tih izmena i da joj uz ta obaveštenja dostave svu propisanu dokumentaciju. Rok od 45 dana računa se od dostavljanja uredne dokumentacije. Ukoliko je zatražila dopunu dokumentacije, Narodna banka Srbije može odrediti odgovarajući rok, koji ne može biti duži od šest meseci, pre čijeg isteka banke ne mogu dostaviti dopunjenu dokumentaciju. S tim u vezi, ističemo da u proteklom periodu nijedna banka nije dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenje novih tarifa po kojima banka naplaćuje naknade za pružanje platnih usluga. S druge strane, nekoliko banaka je dostavilo obaveštenje o uvođenju novih proizvoda/usluga, kojima su dopunile paletu proizvoda i usluga. Uz navedeno obaveštenje banke su dužne bile da dostave propisanu dokumentaciju, uključujući i prikaz mehanizma formiranja cene novog proizvoda, kao i model ugovora o novom proizvodu koji će banka zaključivati s klijentom i reprezentativni primer ovog proizvoda, a koji sadrže sve elemente na osnovu kojih se mogu utvrditi uslovi pod kojima će se određeni proizvod/usluga koristiti, a naročito prikaz vrste i visine svih naknada i drugih troškova koji padaju na teret klijenta.

Imajući u vidu da 1. septembra ističe rok od godinu dana za primenu umanjenih naknada za platne usluge, ističemo da su banke u mogućnosti da nastave da primenjuju tarife koje su usvojile u periodu od 1. januara 2021. godine do avgusta 2022. godine, te da to ne predstavlja povećanje tarifa, kako se u medijima navodi, već obračun naknada u skladu s važećim tarifnikom.

Takođe, podsećamo da je Narodna banka Srbije kao trajnu meru donela Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama, kojom je ograničena cena paketa platnog računa sa osnovnim uslugama, a koji je na raspolaganju svim građanima, na maksimalan iznos od 150 dinara, i kojom je propisana garantovana sadržina ovog platnog računa.

Na kraju, ističemo da Narodna banka Srbije očekuje od banaka u Republici Srbiji da sprovode održivu i odgovornu poslovnu politiku, kao i da ocene opravdanost povećanja cena određenih naknada i usluga. Narodna banka Srbije kontinuirano prati situaciju u finansijskom sektoru i, po potrebi, u okviru svoje kontrolne funkcije, preduzimaće aktivnosti, pre svega radi zaštite korisnika finansijskih usluga. Kao i do sada, Narodna banka Srbije će nastojati da banke i drugi pružaoci usluga, pored održanja stabilnosti svoga poslovanja i poboljšanje kvaliteta svojih usluga, dodatnu pažnju posvete daljem obezbeđenju dugoročno održivog poslovnog odnosa s klijentima, građanima i privredom.

 

Kabinet guvernera