31.12.2024.

Ostvaren dvostruki rast ugovora zaključenih na daljinu

Tokom trećeg tromesečja 2024. godine građani su bez odlaska u banku zaključili više ugovora nego u istom periodu prethodne godine, a ujedno i najviše na nivou jednog tromesečja od 2018. godine, kada je donet Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga kod ugovaranja na daljinu. Za mnoge korisnike su prednosti zaključivanja finansijskih ugovora na daljinu značajne, a one podrazumevaju uštedu u vremenu za odlazak u banku, kao i brzinu i lakoću zaključivanja ugovora za željenu finansijsku uslugu.

U trećem tromesečju 2024. godine zaključen je 84.961 finansijski ugovor bez odlaska u banku, tj. korišćenjem mogućnosti ugovaranja na daljinu, što je dva puta (96,1%) više nego u istom periodu prethodne godine. Od pomenutog broja, 16.590 ugovora zaključeno je putem video-identifikacije korisnika – u slučaju da korisnik prvi put ugovara korišćenje usluga banke, pri čemu je broj ugovora zaključen ovim putem porastao za 122,5% u odnosu na treće tromesečje 2023. godine. Preostali ugovori zaključeni su elektronskim putem (68.371) i to su slučajevi kada korisnik već ima zaključen poslovni odnos s pružaocem finansijskih usluga i želi da ugovori korišćenje dodatnih usluga. Ova kategorija je takođe u porastu, sa zabeleženim rastom od 90,7% u odnosu na isti period prethodne godine.

Posmatrano po vrsti finansijskog proizvoda, građani su za sve usluge u većoj meri koristili mogućnost ugovaranja na daljinu u trećem tromesečju 2024. godine u odnosu na isto tromesečje 2023. godine – otvoreno je za 239% više platnih računa (13.857 naspram 4.084), ugovoreno je za 205% više usluga štednje po viđenju/oročene (10.698 naspram 3.511), za 99% više usluga dozvoljenog prekoračenja (17.863 naspram 8.968), za 81% ostalih usluga[1] (6.950 naspram 3.840) i za 55% više gotovinskih kredita (35.593 naspram 22.915). Na sledećem grafikonu prikazana je prethodna podela.

Grafički pregled podataka u vezi s pružanjem platnih usluga i izdavanjem elektronskog novca za treće tromesečje 2024. godine dostupan je na internet prezentaciji Narodne banke Srbije u delu za statistiku platnog sistema.


1 U Ostale usluge spadaju ugovori koji se odnose na kartice, osiguranje kredita, eServise, setova računa, trajne naloge, direktna zaduženja i slično.

Sektor za platni sistem