16.09.2025.
Izvršni odbor Narodne banke Srbije je na svojoj redovnoj sednici, održanoj 11. septembra, usvojio Odluku o olakšicama u otplati kredita, kojom se detaljnije uređuju uslovi pod kojima su davaoci kredita dužni da korisnicima koji imaju poteškoće u otplati ponude određene olakšice.
Polazeći od odredaba novog Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, koje se primenjuju od 1. jula ove godine, ovim podzakonskim aktom propisano je da je davalac kredita dužan da primeni razumne mere koje korisniku olakšavaju otplatu kredita, ukoliko u toku trajanja ugovornog odnosa nastupe okolnosti koje korisnika dovode u teško imovinsko stanje ili druge bitne okolnosti na koje korisnik ne može da utiče, pri čemu se posebno uzimaju u obzir njegove lične okolnosti. Okolnostima koje korisnika mogu dovesti u teško imovinsko stanje smatraju se naročito: gubitak posla, znatno smanjenje prihoda, teška bolest, kao i teška povreda koja dovodi do umanjenja radne sposobnosti. Drugim bitnim okolnostima smatraju se naročito teške porodične prilike, kao što je teška bolest ili smrt supružnika ili dece, kao i razvod braka ako su supružnici bili sadužnici po kreditu ili je jedan od supružnika jemac.
Pored toga, u duhu aktuelnih mera koje Republika Srbija preduzima radi zaštite prava na dom, korisnicima koji imaju poteškoće u otplati stambenog kredita koji je obezbeđen hipotekom na nepokretnosti u kojoj stanuju banke će biti u obavezi da u određenim okolnostima odobre zastoj u otplati kredita u trajanju od najmanje dva meseca, pod propisanim uslovima.
Pod olakšicama se podrazumevaju potpuno ili delimično refinansiranje duga iz ugovora odnosno izmene ugovorenih uslova, uključujući, ali ne ograničavajući se na sledeće: 1) produženje roka otplate; 2) promena vrste ugovora; 3) odloženo plaćanje celokupnog iznosa kredita, kamate, glavnice, dozvoljenog ili nedozvoljenog prekoračenja, duga po kreditnoj kartici ili određenih rata kredita, za određeni period; 4) smanjenje kamatne stope; 5) odobrenje da korisnik ne otplaćuje kredit u određenom periodu, bez prava davaoca kredita da obračunava redovnu niti zateznu kamatu na dospele obaveze, ali uz pravo davaoca kredita da obračunava ugovorenu redovnu kamatu na preostali iznos glavnice; 6) delimična otplata duga; 7) promena valute u kojoj je izražena obaveza, ako novčana obaveza nije izražena u dinarima; 8) delimičan oprost i konsolidacija duga; 9) proglašenje zastoja u otplati za određeni period, u kome davalac kredita ne obračunava redovnu ni zateznu kamatu na dospelo, a neizmireno potraživanje, kao ni redovnu kamatu na preostali iznos glavnice odnosno duga.
Pravo na olakšice u otplati kredita ostvarivaće se u jedinstvenom postupku koji će, u skladu sa odredbama Odluke o olakšicama u otplati kredita, sprovoditi svi davaoci kredita. Davaoci kredita biće u obavezi da preduzimaju aktivnosti radi praćenja pojedinačnih kredita i da, po utvrđivanju ranih znakova problema u njihovoj otplati, pozovu korisnike i informišu ih o mogućnostima za ostvarivanje olakšica u otplati kredita. Postupak uključuje i dvostepenost u odlučivanju davaoca kredita: korisnici kojima olakšica ne bude odobrena imaće pravo da podnesu prigovor Komisiji za olakšice u okviru banke, koja će izvršiti ponovnu reviziju njihove situacije.
Usvajanjem ovog podzakonskog akta, koji će biti u primeni od 15. oktobra 2025. godine, Narodna banka Srbije je, u okviru svoje nadležnosti, još jednom uspostavila regulatorni okvir kojim se obezbeđuje trajna zaštita korisnika finansijskih usluga, naročito onih koji se nađu u teškim životnim okolnostima. Svojim dosadašnjim rezultatima u oblasti zaštite korisnika Narodna banka Srbije može se svrstati u rang sa uspešnijim regulatorima i supervizorima u zemljama Evropske unije.
Kabinet guvernera