09.04.2008.
Poštovane dame i gospodo,
Dozvolite mi da vas pozdravim u ime Narodne banke Srbije povodom otvaranja osmog Tehnobanka, koji je upravo toliko star kao i naša tranzicija. Hteo bih da se zahvalim organizatorima skupa na zaista interesantnom programu, koji nam iz godine u godinu – kao i proces tranzicije – nameće nove izazove i teme za razmišljanje.
Finansijski sektor u Srbiji se ubrzano razvija i iz ovogodišnjeg programa bih hteo da izdvojim tri teme, kojima Narodna banka Srbije poklanja naročitu pažnju:
Zašto baš ove teme?
Najpre zato što su kvalitet finansijskih usluga i njihova efikasnost u vitalnom interesu svake centralne banke. Tehnologije koje omogućavaju kontinuitet poslovanja i implementaciju takvih tehnologija znak su zrelosti industrije i zrelosti tržišta. Narodna banka Srbije očekuje ubrzanu primenu pomenutih tehnologija u nastupajućem periodu i u tom cilju će, u saradnji sa centralnom bankom Engleske, u Beogradu od 13. do 15. maja organizovati međunarodni seminar posvećen toj temi. Narodna banka će biti domaćin skupa koji će razmatrati ciljeve, značaj i iskustva centralnih banaka u upravljanju kontinuitetom poslovanja, kao i strategije i načine za prevazilaženje rizika i pretnji za uobičajeno poslovanje. Jedno je sigurno – u 21. veku likvidnost i solventnost su nužni ali ne i dovoljni za stabilnost finansijskog sektora ako business continuity i disaster recovery ne funkcionišu besprekorno. Pogledajte samo primer Nordern Roka u Engleskoj gde su greške, upravo, na tom polju u velikoj meri doprinele prvoj nacionalizaciji banke posle više od jednog veka.
Mobilna plaćanja su, međutim, oblast koja Srbiji daje šansu da u jednom od važnih domena preskoči nekoliko međufaza i da direktno uđe u sferu primene najinovativnijih tehnologija. Dok u mnogim zemljama o mobilnim plaćanjima i dalje postoje tek prošireni pilot programi, kod nas se u brojnim gradovima Srbije na taj način već plaćaju parking mesta, a dopune pripejd telefona putem SMS poruka su svakodnevnica. Možemo da se pohvalimo da se u DinaCard sistemu mesečno ostvari blizu 100.000 mobilnih plaćanja vezanih za dopunu pripejd telefona. Naš cilj je, naravno, da se taj broj u ovoj godini višestruko poveća. Želim i da najavim jedan novi projekat, koji će u saradnji sa Telekomom uskoro biti aktiviran, a omogućiće građanima naručivanje i mobilno plaćanje dokumenata koje izdaju određene državne institucije.
Na kraju dozvolite mi da podsetim na jednu aktuelnu temu iz evropskog okruženja kojem stremimo, a koja može da posluži kao primer kako upravo tehnologije mogu da donesu promenu i u regulatornim sistemima u okruženju. To je početak rada sistema međubankarskih plaćanja u skladu sa SEPA (jedinstveni evropski platni prostor - singl european payment area) i inicijativom ECB-a. Šta (nam) donosi SEPA, evo kratkog primera:
Primer na najbolji način ilustruje kako tehnologija može podsticajno da utiče, ne samo na razvoj tržišta finansijskih usluga, nego i na same regulatore tržišta u iznalaženju inovativnih rešenja. Narodna banka Srbije se nada da će slične tehnologije i kod nas omogućiti još brži razvoj finansijske industrije. Jedno je sigurno, postojeća šarolikost cena bankarskih usluga bi još dugo ostala na snazi da nema odlučnosti Evropske centralne banke i ostalih regulatora da se plaćanja unutar evro zone tretiraju kao domaća – i to posle sedam godina iste valute.
Svima prisutnim želim uspešan rad i da se na ovom skupu profilišu nove ideje i inicijative koje će finansijskom tržištu Srbije obezbeđivati visoke tehnološke mogućnosti koje donosi 21. vek.
Kabinet guvernera