Palata Narodne banke, izgrađena u stilu neorenesansnog akademizma, predstavlja jedno od najvećih i najlepših ostvarenja u Beogradu u 19. veku, zbog čega je svrstana u spomenike kulture pod zaštitom države...
30.08.2017.
Pitanje: „Kamatica” piše o tome da su banke najavile podizanje naknada za održavanje i vođenje tekućih računa… Da li NBS ima informaciju o tome? Šta kažu propisi o određivanju te naknade?
Odgovor NBS: U vezi s Vašim pitanjem koje se odnosi na informaciju o tome da banke planiraju podizanje naknada za održavanje i vođenje tekućih računa, podsećamo da su Zakonom o platnim uslugama propisana pravila u vezi s naplatom naknada za te usluge, koje, između ostalog, uključuju i otvaranje i vođenje platnog računa. U skladu sa članom 12 Zakona o platnim uslugama, pružalac platnih usluga (npr. banka) ima pravo da za pružanje tih usluga korisniku platnih usluga naplati naknadu. Pitanje naknada koje banke naplaćuju svojim korisnicima, kao i svuda u razvijenom svetu, spada u domen poslovne politike tih banaka, kojom one nastoje da u većoj ili manjoj meri budu konkurenti na tržištu platnih usluga po pojedinim servisima. Podsećamo i na to da je Narodna banka Srbije započela izradu novog zakonskog rešenja, koje je zasnovano na najboljoj evropskoj praksi i koje ima za cilj da do izražaja još više dođu mehanizmi slobodnog tržišta i konkurencije, dodatnim unapređenjem transparentnosti u ovoj oblasti. Namera Narodne banke Srbije jeste da buduće zakonsko rešenje omogući korisnicima platnih usluga jednostavniji način za poređenje ponuda različitih banaka i tako im pomogne da odluče koja od tih banaka, s najpovoljnijim naknadama, najbolje zadovoljava njihove potrebe. Smatramo da bi navedeno moglo da bude ostvareno, recimo, propisivanjem jedinstvenog dokumenta o naknadama u standardizovanoj formi, koji će banka bez naknade morati da potrošaču dostavi pre zaključenja okvirnog ugovora o platnom računu. Na taj način će korisnici platnih usluga biti u prilici da na nedvosmislen način ocene koja banka pruža usluge po najpovoljnijoj ceni. Pored obaveze korišćenja standardizovane forme dokumenta o naknadama pri zaključenju ugovora s klijentima, banke će morati da u istoj toj formi klijentima dostavljaju i sve buduće promene koje se budu odnosile na visinu naknada. Time će se onemogućiti da, pod izgovorom izmene pojedinih naknada ili pružanja opštih obaveštenja o promeni tarifa, među klijente bude uneta zabuna u pogledu stvarne visine naknada za usluge koje banke pružaju. Takođe, planirano je da se korisnicima platnih usluga na internet prezentaciji Narodne banke Srbije obezbedi uporedni prikaz visine naknada koje banke naplaćuju za utvrđene platne usluge s liste reperezentativnih, tj. najčešće korišćenih platnih usluga. Posledično, može se očekivati da će takav, uslovno rečeno, tržišni pritisak uticati na banke da smanje visine naknada koje naplaćuju građanima za pružanje platnih usluga, među kojima je i otvaranje održavanje i vođenje tekućeg računa.
Kabinet guvernera