Палата Народне банке, изграђена у стилу неоренесансног академизма, представља једно од највећих и најлепших остварења у Београду у 19. веку, због чега је сврстана у споменике културе под заштитом државе...
30.08.2017.
Питање: „Каматица” пише о томе да су банке најавиле подизање накнада за одржавање и вођење текућих рачуна… Да ли НБС има информацију о томе? Шта кажу прописи о одређивању те накнаде?
Одговор НБС: У вези с Вашим питањем које се односи на информацију о томе да банке планирају подизање накнада за одржавање и вођење текућих рачуна, подсећамо да су Законом о платним услугама прописана правила у вези с наплатом накнада за те услуге, које, између осталог, укључују и отварање и вођење платног рачуна. У складу са чланом 12 Закона о платним услугама, пружалац платних услуга (нпр. банка) има право да за пружање тих услуга кориснику платних услуга наплати накнаду. Питање накнада које банке наплаћују својим корисницима, као и свуда у развијеном свету, спада у домен пословне политике тих банака, којом оне настоје да у већој или мањој мери буду конкуренти на тржишту платних услуга по појединим сервисима. Подсећамо и на то да је Народна банка Србије започела израду новог законског решења, које је засновано на најбољој европској пракси и које има за циљ да до изражаја још више дођу механизми слободног тржишта и конкуренције, додатним унапређењем транспарентности у овој области. Намера Народне банке Србије јесте да будуће законско решење омогући корисницима платних услуга једноставнији начин за поређење понуда различитих банака и тако им помогне да одлуче која од тих банака, с најповољнијим накнадама, најбоље задовољава њихове потребе. Сматрамо да би наведено могло да буде остварено, рецимо, прописивањем јединственог документа о накнадама у стандардизованој форми, који ће банка без накнаде морати да потрошачу достави пре закључења оквирног уговора о платном рачуну. На тај начин ће корисници платних услуга бити у прилици да на недвосмислен начин оцене која банка пружа услуге по најповољнијој цени. Поред обавезе коришћења стандардизоване форме документа о накнадама при закључењу уговора с клијентима, банке ће морати да у истој тој форми клијентима достављају и све будуће промене које се буду односиле на висину накнада. Тиме ће се онемогућити да, под изговором измене појединих накнада или пружања општих обавештења о промени тарифа, међу клијенте буде унета забуна у погледу стварне висине накнада за услуге које банке пружају. Такође, планирано је да се корисницима платних услуга на интернет презентацији Народне банке Србије обезбеди упоредни приказ висине накнада које банке наплаћују за утврђене платне услуге с листе реперезентативних, тј. најчешће коришћених платних услуга. Последично, може се очекивати да ће такав, условно речено, тржишни притисак утицати на банке да смање висине накнада које наплаћују грађанима за пружање платних услуга, међу којима је и отварање одржавање и вођење текућег рачуна.
Кабинет гувернера