03.10.2023.
Pitanja: Koliko poslovnih banaka je do sada obavestilo Narodnu banku Srbije o izmeni tarifa koje su važile do 1.septembra? Da li su uvele neke nove proizvode i usluge? Koje i po kojoj ceni? Da li je naknada za plaćanje na rate nešto što je već postojalo u tarifniku ili je to nova stavka? Koliko banaka je ima u svom cenovniku i da li smeju da je naplaćuju? Dokle se stiglo sa primenom odluke Izvršnog odbora Narodne banke Srbije o ograničavanju kamata na prvi stambeni kredit?
Odgovor: Radi zaštite standarda građana, Narodna banka Srbije je u trenutku kada smo bili suočeni s rastom cena energenata i posledično mnogih drugih dobara i usluga donela paket mera u vezi s bankarskim naknadama i u avgustu 2022. godine preduzela čitav niz aktivnosti čiji je neposredan rezultat odluka svih banaka koje su povećavale naknade za platne usluge građanima od 1. januara 2021. godine da te naknade u narednoj godini dana, a počev od 1. septembra 2022. godine, umanje za 30% ili ih vrate na nivo pre njihovog povećanja.
Tom prilikom, Narodna banka Srbije je propisala i obavezu za banke da obaveste Narodnu banku Srbije o izmeni tarifa najkasnije 45 dana pre planiranog usvajanja tih izmena i da joj uz ta obaveštenja dostave svu propisanu dokumentaciju. Rok od 45 dana računa se od dostavljanja uredne dokumentacije. Ako je zatražila dopunu dokumentacije, Narodna banka Srbije može odrediti odgovarajući rok, koji ne može biti duži od šest meseci, pre čijeg isteka banke ne mogu dostaviti dopunjenu dokumentaciju. S tim u vezi, ističemo da u proteklom periodu nijedna banka nije dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenju novih tarifa po kojima banke naplaćuju naknade za pružanje platnih usluga. S druge strane, nekoliko banaka je dostavilo obaveštenje o uvođenju novih proizvoda/usluga, kojim su dopunili paletu proizvoda i usluga. Uz navedeno obaveštenje banke su dužne bile da dostave propisanu dokumentaciju, uključujući i prikaz mehanizma formiranja cene novog proizvoda, kao i model ugovora o novom proizvodu koji će banka zaključivati s klijentom i reprezentativni primer ovog proizvoda, a koji sadrže sve elemente na osnovu kojih se mogu utvrditi uslovi pod kojima će se određeni proizvod/usluga koristiti, a naročito prikaz vrste i visine svih naknada i drugih troškova koji padaju na teret klijenta. Navedeni proizvodi se najpre odnose na dopunu palete proizvoda u segmentu pravnih lica.
S obzirom na to da je 1. septembra istekao rok od godinu dana za primenu umanjenih naknada za platne usluge, ističemo da su banke u mogućnosti da nastave da primenjuju tarife koje su usvojile u periodu od 1. januara 2021. godine do avgusta 2022. godine, te da to ne predstavlja povećanje tarifa, kako se u medijima navodi, već obračun naknada u skladu s važećim tarifnikom.
Konkretno, kada je reč o naknadi za plaćanje na rate, ukoliko su banke ovu naknadu imale u svojim tarifnicima usvojenim do avgusta 2022. godine, slobodne su da je primenjuju bez prethodnog obaveštenja Narodne banke Srbije.
Takođe, podsećamo da je Narodna banka Srbije kao trajnu meru, koja je na raspolaganju svim građanima, donela Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama, kojom je propisana obavezna sadržina u pogledu vrste usluga u okviru tog paketa i ograničena cena tog paketa računa na iznos od 150 dinara. Taj paket uključuje, primera radi, i uslugu mobilnog bankarstva (uz popust od 30% u odnosu na ostale pakete), a moguće je da se u okviru tog paketa dodaju određene dodatne usluge (npr. kreditna kartica), tako da ukupna naknada bude i dalje niža od naknade za sledeći paket. Građani mogu u svakom trenutku da pređu na ovaj paket usluga kod iste ili druge banke, čime će izbeći povraćaj na cene pre dogovorenog popusta od 30%.
U skladu sa Zakonom o platnim uslugama, banke imaju obavezu da o promenama naknada informišu svoje korisnike pismenim putem najmanje 60 dana pre početka primene novog cenovnika. Pružalac platnih usluga dužan je da korisnika platnih usluga, obavesti o njegovom pravu da pre dana početka primene predloženih izmena i dopuna raskine okvirni ugovor bez plaćanja naknade i drugih troškova ako ne prihvati taj predlog. Takođe, pružalac platnih usluga dužan je da korisniku platnih usluga najmanje jednom godišnje, bez naknade, dostavi izveštaj o svim naplaćenim naknadama za usluge povezane s platnim računom.
Odluka Narodne banke Srbije o privremenim merama za banke koje se odnose na stambene kredite fizičkim licima stupila je na snagu 13. septembra 2023. godine i njome su propisane obavezujuće mere za banke koje su privremenog karaktera i koje će korisnicima stambenih kredita omogućiti veću izvesnost u otplati kreditnih obaveza u okolnostima uvećanih referentnih kamatnih stopa. Konkretne mere propisane Odlukom jesu privremeni zastoj daljeg rasta kamatne stope, odnosno njeno umanjenje – kod stambenih kredita s promenljivom nominalnom kamatnom stopom, ograničenje kamatnih stopa kod novoodobrenih stambenih kredita i mogućnost prevremene otplate stambenih kredita bez naknade. Privremeni zastoj daljeg rasta kamatne stope, odnosno njeno umanjenje odnosi se na prve stambene kredite odobrene s promenljivom nominalnom kamatnom stopom u iznosu do 200.000 evra. Za dužnike je važno da znaju da su banke dužne da predviđene mere koje se odnose na ograničenje kamatnih stopa sprovedu po automatizmu, te da nije potrebno da dužnici ovim povodom kontaktiraju sa svojom bankom, odnosno da podnose bilo kakve zahteve za primenu ovih privremenih mera. U tom smislu, banka je dužna da dužnicima dostavi nove planove otplate sa umanjenom kamatnom stopom, što će biti učinjeno najkasnije pet dana pre dospeća oktobarske rate stambenog kredita, otkad se i računa umanjena rata.
Kabinet guvernera