03.10.2023.
Питања: Колико пословних банака је до сада обавестило Народну банку Србије о измени тарифа које су важиле до 1.септембра? Да ли су увеле неке нове производе и услуге? Које и по којој цени? Да ли је накнада за плаћање на рате нешто што је већ постојало у тарифнику или је то нова ставка? Колико банака је има у свом ценовнику и да ли смеју да је наплаћују? Докле се стигло са применом одлуке Извршног одбора Народне банке Србије о ограничавању камата на први стамбени кредит?
Одговор: Ради заштите стандарда грађана, Народна банка Србије је у тренутку када смо били суочени с растом цена енергената и последично многих других добара и услуга донела пакет мера у вези с банкарским накнадама и у августу 2022. године предузела читав низ активности чији је непосредан резултат одлука свих банака које су повећавале накнаде за платне услуге грађанима од 1. јануара 2021. године да те накнаде у наредној години дана, а почев од 1. септембра 2022. године, умање за 30% или их врате на ниво пре њиховог повећања.
Том приликом, Народна банка Србије је прописала и обавезу за банке да обавесте Народну банку Србије о измени тарифа најкасније 45 дана пре планираног усвајања тих измена и да јој уз та обавештења доставе сву прописану документацију. Рок од 45 дана рачуна се од достављања уредне документације. Ако је затражила допуну документације, Народна банка Србије може одредити одговарајући рок, који не може бити дужи од шест месеци, пре чијег истека банке не могу доставити допуњену документацију. С тим у вези, истичемо да у протеклом периоду ниједна банка није доставила обавештење о измени тарифа, односно увођењу нових тарифа по којима банке наплаћују накнаде за пружање платних услуга. С друге стране, неколико банака је доставило обавештење о увођењу нових производа/услуга, којим су допунили палету производа и услуга. Уз наведено обавештење банке су дужне биле да доставе прописану документацију, укључујући и приказ механизма формирања цене новог производа, као и модел уговора о новом производу који ће банка закључивати с клијентом и репрезентативни пример овог производа, а који садрже све елементе на основу којих се могу утврдити услови под којима ће се одређени производ/услуга користити, а нарочито приказ врсте и висине свих накнада и других трошкова који падају на терет клијента. Наведени производи се најпре односе на допуну палете производа у сегменту правних лица.
С обзиром на то да је 1. септембра истeкао рок од годину дана за примену умањених накнада за платне услуге, истичемо да су банке у могућности да наставе да примењују тарифе које су усвојиле у периоду од 1. јануара 2021. године до августа 2022. године, те да то не представља повећање тарифа, како се у медијима наводи, већ обрачун накнада у складу с важећим тарифником.
Конкретно, када је реч о накнади за плаћање на рате, уколико су банке ову накнаду имале у својим тарифницима усвојеним до августа 2022. године, слободне су да је примењују без претходног обавештења Народне банке Србије.
Такође, подсећамо да је Народна банка Србије као трајну меру, која је на располагању свим грађанима, донела Одлуку о платном рачуну са основним услугама, којом је прописана обавезна садржина у погледу врсте услуга у оквиру тог пакета и ограничена цена тог пакета рачуна на износ од 150 динара. Тај пакет укључује, примера ради, и услугу мобилног банкарства (уз попуст од 30% у односу на остале пакете), а могуће је да се у оквиру тог пакета додају одређене додатне услуге (нпр. кредитна картица), тако да укупна накнада буде и даље нижа од накнаде за следећи пакет. Грађани могу у сваком тренутку да пређу на овај пакет услуга код исте или друге банке, чиме ће избећи повраћај на цене пре договореног попуста од 30%.
У складу са Законом о платним услугама, банке имају обавезу да о променама накнада информишу своје кориснике писменим путем најмање 60 дана пре почетка примене новог ценовника. Пружалац платних услуга дужан је да корисника платних услуга, обавести о његовом праву да пре дана почетка примене предложених измена и допуна раскине оквирни уговор без плаћања накнаде и других трошкова ако не прихвати тај предлог. Такође, пружалац платних услуга дужан је да кориснику платних услуга најмање једном годишње, без накнаде, достави извештај о свим наплаћеним накнадама за услуге повезане с платним рачуном.
Одлука Народне банке Србије о привременим мерама за банке које се односе на стамбене кредите физичким лицима ступила је на снагу 13. септембра 2023. године и њоме су прописане обавезујуће мере за банке које су привременог карактера и које ће корисницима стамбених кредита омогућити већу извесност у отплати кредитних обавеза у околностима увећаних референтних каматних стопа. Конкретне мере прописане Одлуком јесу привремени застој даљег раста каматне стопе, односно њено умањење – код стамбених кредита с променљивом номиналном каматном стопом, ограничење каматних стопа код новоодобрених стамбених кредита и могућност превремене отплате стамбених кредита без накнаде. Привремени застој даљег раста каматне стопе, односно њено умањење односи се на прве стамбене кредите одобрене с променљивом номиналном каматном стопом у износу до 200.000 евра. За дужнике је важно да знају да су банке дужне да предвиђене мере које се односе на ограничење каматних стопа спроведу по аутоматизму, те да није потребно да дужници овим поводом контактирају са својом банком, односно да подносе било какве захтеве за примену ових привремених мера. У том смислу, банка је дужна да дужницима достави нове планове отплате са умањеном каматном стопом, што ће бити учињено најкасније пет дана пре доспећа октобарске рате стамбеног кредита, откад се и рачуна умањена рата.
Кабинет гувернера