29.05.2023.

Саопштење о подацима у вези с пружањем платних услуга и издавањем електронског новца у првом тромесечју 2023. године

Коришћење безготовинских платних услуга наставља да расте

Мобилно и електронско банкарство

Употреба најсавременијих облика плаћања у нашој земљи наставила је да расте и у првом тромесечју 2023. године. O томе сведочи податак да је на крају првог тромесечја уговорену услугу електронског банкарства имало 3.785.112 корисника (физичка и правна лица и предузетници), што представља раст од 6,06% у односу на исти период претходне године. Када је реч о мобилном банкарству, ову услугу имала су 3.494.654 корисника, што је за 11,66% више него у истом тромесечју 2022. године. Поред броја корисника, порастао је и укупан број трансакција које путем дигиталног банкарства обављају физичка и правна лица. С једне стране, број извршених трансакција путем електронског банкарства опао је за 4,47%, док се, с друге стране, број извршених трансакција путем мобилног банкарства повећао за 27,80% у односу на прво тромесечје 2022. године.

Платне картице и прихватна мрежа

Крајем марта текуће године, број издатих платних картица био је 10.944.148, што је за 6,70% више него у исто време 2022. године. Током првог тромесечја ове године, грађани су у трговинама у нашој земљи извршили 116.112.950 плаћања платним картицама, што представља раст од 19,63% у односу на број плаћања у истом тромесечју 2022. године. У истом периоду, плаћања картицама иностраних пружалаца платних услуга у нашим трговинама обављена су 7.915.170 пута, што је за 40,09% више него током првог тромесечја 2022. године.

На крају првог тромесечја текуће године, број банкомата износио је 3.035, што представља умањење од 2,63% у односу на исто тромесечје 2022. С друге стране, приметно је проширење прихватне мреже за платне картице, тј. ПОС терминала, којих је корисницима на располагању 123.308, што је за 5,74% уређаја више него у првом тромесечју 2022. године.

Када је реч о интернет продавницама, тј. виртуелним продајним местима, крајем марта ове године било их је 3.610, односно чак 752 више него у исто време претходне године.

Куповина преко интернета

О расту популарности куповине робе и услуга преко интернета сведоче и најновији подаци Народне банке Србије. У првом тромесечју 2023. године број динарских трансакција путем којих су грађани куповали преко интернет сајтова износио је 8,7 милиона и за 25,76% је виши него у првом тромесечју 2022. године. Вредност поменутих трансакција била је 24 милијарде динара, што је за 38,11% више од вредности извршених плаћања у првом тромесечју 2022. У минулом тромесечју и трансакције извршене у еврима порасле су у односу на пре годину дана, па тако раст броја трансакција износи 29,96% (2 милиона наспрам 1,6 милиона трансакција), док је њихова вредност већа за 36,49% (96 милиона наспрам 70,4 милиона евра). У првом тромесечју ове године порасли су и учесталост и вредност плаћања у америчким доларима – број извршених плаћања порастао је за четвртину (са 1,2 на 1,5 милиона), док је њихова вредност била за 8% виша него у првом тромесечју 2022. године (37 милиона наспрам 34,2 милиона долара).

Инстант плаћања – IPS НБС систем

Расту употребе безготовинских плаћања у земљи наставља да доприноси раст коришћења инстант плаћања. Раст броја трансакција у првом тромесечју 2023. године износи 21,68%, тј. 2,7 милиона инстант плаћања више него у првом тромесечју 2022. године, које грађани извршавају коришћењем сервиса које пружа IPS НБС систем. Просечан дневни број извршених плаћања у првом тромесечју 2023. године износи 167.199 и већи је за готово 30 хиљада него у истом тромесечју 2022. године.
Услуге које су омогућене у IPS НБС платном систему, поред основне могућности слања инстант (кредитног) трансфера било ком примаоцу с текућим рачуном у банци, односе се на плаћања:

  • Месечних рачуна за комуналне и друге услуге скенирањем јединственог IPS QR кôда одштампаног на рачуну/фактури;
  • На физичким и интернет продајним местима путем метода „IPS Skeniraj” и „IPS Pokaži”. Крајем марта инстант плаћања постала су доступна и на првим трафикама у Београду, и то путем метода „IPS Skeniraj”. Истим методом, од јануара ове године могуће је платити и такси услуге у Нишу;
  • Методом плаћања „IPS Skeniraj” на интернет продајном месту, којим се путем технологије deep link плаћање извршава у неколико кликова1;
  • Коришћењем услуге „Prenesi” – одређеном ознаком примаоца средстава, тј. бројем мобилног телефона2;
  • Доступни су и сервиси Генератор и Валидатор, којима је омогућено генерисање (техничка припрема) IPS QR кôда, као и валидација (техничка провера) већ припремљеног IPS QR кôда.

Подсећамо грађане и на то да се тачно и правовремено могу информисати о инстант плаћању и његовим предностима, као најсавременијем и најбржем облику плаћања, путем интернет презентације – IPS (Инстант плаћања Србије).

Закључивање уговора о финансијским услугама на даљину

Настављен је тренд раста броја закључених уговора на даљину између банака и корисника финансијских услуга у Републици Србији. Наиме, током првог тромесечја 2023. године закључено је 34.158 уговора, што је на нивоу истог тромесечја претходне године. Од тог броја, закључено је 29.169 уговора електронским путем (што је за 0,27% мање него у истом тромесечју претходне године) и 4.989 уговора видео-идентификацијом корисника (за 1,67% више него у истом тромесечју претходне године).

Посматрано по врсти финансијског производа, грађани су у већој мери користили могућност уговарања на даљину у првом тромесечју 2023. године у односу на исто тромесечје 2022. године приликом уговарања услуге текућег рачуна за 9,72% (3.025 наспрам 2.757), штедње – орочене или по виђењу – за 8,51% (3.187 наспрам 2.937), готовинског кредита за 0,22% (17.023 наспрам 16.986), док су остале услуге3 биле за 40,82% заступљеније (3.905 наспрам 2.773). Услуга дозвољеног прекорачења рачуна уговарана је у мањој мери – за 19,33% (7.018 наспрам 8.700).

Графички преглед података у вези с пружањем платних услуга и издавањем електронског новца за прво тромесечје 2023. године можете пронаћи на интернет презентацији Народне банке Србије у делу за статистику платног система.


1) Закључно с мартом ове године, услуге путем технологије deep link омогућило је 14 банака.
2) Током протеклог тромесечја још једна банка је својим корисницима омогућила наведену услугу и у тренутку објављивања овог саопштења осам банака пружа услугу „Prenesi”. Банке које пружају ову услугу могу се пронаћи на линку.
3) У Остале услуге спадају уговори који се односе на картице, осигурање кредита, еСервисе, сетова рачуна, трајне налоге, директна задужења и сл.

 

Сектор за платни систем