02.01.2024.
Питања: Шта се дешава ако корисник рачуна (физичко лице) новац уплати на погрешан текући рачун (друге особе или предузећа? Колико дуго клијент има времена да „сторнира” налог и врати паре? Постоји ли неки рок у којем клијент мора да реагује? Је ли исти поступак ако се грешком уплати физичком и правном лицу? Може ли банка да врати паре клијенту, ако је друга особа на чији рачун је новац „легао” та средства већ утрошила? Важи ли исто ако је новац уплаћен фирми? Можете ли да вратите паре ако је друга особа то већ потрошила?
Одговор: Законом о платним услугама предвиђено је да јединствена идентификациона ознака означава комбинацију слова, бројева и/или симбола коју пружалац платних услуга утврђује кориснику платних услуга и која се у платној трансакцији употребљава за недвосмислену идентификацију тог корисника и/или његовог платног рачуна. Питање одговорности у вези с бројем рачуна, који по дефиницији из Закона о платним услугама представља јединствену идентификациону ознаку, регулисана је чланом 55. тог закона, којим је прописано да, ако је платни налог извршен у складу с јединственом идентификационом ознаком примаоца плаћања из тог налога (односно унетим бројем текућег рачуна), сматра се да је тај налог правилно извршен у делу који се односи на одређење примаоца плаћања, без обзира на друге податке достављене пружаоцу платних услуга. У складу с тим, уколико је платилац приликом иницирања извршења платне трансакције свом пружаоцу платних услуга доставио број текућег рачуна лица којeм није намеравао да изврши уплату, његов пружалац платних услуга није одговоран за неправилно извршену трансакцију. Дакле, уколико број рачуна као јединствена идентификациона ознака није тачан, пружалац платних услуга није одговоран за неизвршену или неправилно извршену платну трансакцију. С обзиром на то да је у питању грешка платиоца, а не пружаоца платне услуге, сва одговорност је на платиоцу да захтева повраћај новца од примаоца. Платилац повраћај новца може захтевати директно од лица коме је новац уплатио или преко пружаоца платних услуга, а поступак је исти било да је у питању правно или физичко лице. Ако је прималац новца правно лице односно предузетник, платилац податке о власнику рачуна може пронаћи у јавно доступном Јединственом регистру рачуна, који води Народна банка Србије, где се уносом податка о броју рачуна може доћи до осталих података о правном лицу односно предузетнику, тако да платилац може без одлагања контактирати с фирмом којој су средства грешком уплаћена и захтевати повраћај средстава. С друге стране, подаци о бројевима рачуна физичких лица нису јавно доступни подаци, тако да у случају када платилац не зна ко је прималац средстава, најбоље је да се одмах обрати свом пружаоцу платних услуга. У складу са Законом о платним услугама, пружалац платних услуга платиоца дужан је да, на захтев корисника платних услуга, одмах предузме све разумне мере како би кориснику платних услуга био враћен износ платне трансакције, а пружалац платних услуга примаоца плаћања дужан је да с тим циљем сарађује с пружаоцем платних услуга платиоца, као и да пружи све потребне информације како би се повратио износ платне трансакције. Ако повраћај новчаних средстава платиоцу није могућ, банка платиоца је дужна да на његов писмени захтев одмах достави све расположиве информације које су платиоцу потребне за остваривање права на повраћај новчаних средстава (нпр. информације о примаочевом пружаоцу платних услуга и/или о примаоцу плаћања).
У одређеном броју случајева, када поврат новца није могуће остварити на неки од претходно описаних начина (нпр. уколико лице којем су грешком уплаћена новчана средства одбија да их добровољно врати), судски поступак остаје једина алтернатива и тада корисник даљу процедуру за повраћај грешком пренетих новчаних средства спроводи у складу са општим правилима о стицању без основа која су утврђена у Закону о облигационим односима – подношењем тужбе надлежном суду.
Имајући у виду све претходно наведено, саветујемо кориснике платних услуга да након што унесу податке, а пре него што потврде и пошаљу налог банци да пренесе средства, провере све податке које су унели, а посебно број рачуна на који желе да уплате, односно пренесу средства. Како би се овакве и сличне ситуације предупредиле, а самим тим и повећала поузданост плаћања и платних система, Народна банка Србије је током последњих година увела низ регулаторних и инфраструктурних новина и континуирано ради на унапређењу финансијске инфраструктуре и стварању основа за ефикасније пружање финансијских услуга, а уједно и њихову дигитализацију.
Када говоримо о овој теми, указујемо и на две услуге: „Пренеси” и NBS IPS QR код, које представљају сигурне и поуздане начине плаћања којима корисници могу једноставно и брзо извршити инстант преносе новца сваког дана у години, у било које доба дана, без бојазни да ће новац бити уплаћен на погрешан број рачуна. Народна банка Србије омогућила је банкама да својим корисницима понуде нову услугу „Пренеси”, која грађанима омогућава да једноставно и брзо изврше пренос новца само уз познавање броја мобилног телефона који је прималац плаћања регистровао за ову услугу. Банке услугу „Пренеси” омогућавају путем постојећих апликација мобилног банкарства и све што је потребно је да корисници региструју свој број телефона у самој апликацији без одласка у банку, да би могли да приме новац путем ове услуге. Корисник који жели да пренесе новац путем ове услуге потребно је да у оквиру своје мобилне апликације уђе на услугу „Пренеси” и да из листе контаката преузме број телефона лица коме жели да уплати новац или да једноставно упише број телефона, затим да унесе жељени износ уплате у динарима до 300.000 динара и затим потврди налог након чега је новац уплаћен на рачун регистрованог корисника.
Осим поменуте услуге, IPS NBS систем нуди читав низ функционалности, попут могућности плаћања рачуна скенирањем NBS IPS QR кода, који је приказан на рачунима грађана за месечне обавезе и омогућава њихово ефикасно и једноставно плаћање. Издаваоци рачуна с NBS IPS QR кодом на овај начин омогућавају својим клијентима да аутоматски, скенирањем овог кода, формирају налог за пренос с подацима који су претходно дефинисани у коду. Скенирањем тог кода платилац ће својом апликацијом за мобилно банкарство, у два-три корака, платити жељени рачун. Све неопходне информације у вези с поменутим услугама можете пронаћи на сајту Народне банке Србије у делу који се односи на новац и плаћања.
Кабинет гувернера